Det var en afton i början av maj på Södra Teatern

Den lilla trädgården på Mosebacke öppnar nu för sommarsäsongen men än har vi många konserter och föreställningar inne på Stora Scen att vänta. Maj månad fylls av feministisk och persisk-amerikansk stand-up, Sverigepremiär för psykedelisk genderbending nycirkus, hyllad föreställning om homosexuellas situation i nazilägren och en solokonsert med frontmannen i POND, Nicholas Allbrook.

Kärt återbesök och fler utsålda föreställningar med Nour El Refai i En komisk depression (29-31/5) och systrarna Kronlöf i Slå pattarna i taket (12-15/5) liksom ett exklusivt besök av mästaren på att improvisera i stunden Max Amini (20/5) väntar i maj.

Stolt presenterar vi också Männen med rosa triangel, av och med ensemblen bakom No tears for Queers, som nu tagit sig an Josef Kohouts verklighetsskildring om de homosexuellas utsatthet i nazilägren. Två föreställningar den 4-5 maj.

Lika stolta är vi över Sverigepremiären av internationellt uppmärksammade All genius all idiot med Svalbard Company den 21 maj. 2016 erhöll kompaniet Adelaide Fringe Weekly Award for Best Circus & Physical Theatre. Svalbard består av fyra cirkusartister av blandade nationaliteter, alla utbildade på Dans och Cirkushögskolan i Stockholm. Med hjälp av livemusik, kroppar och andetag skapar de en egen genre av psykedelisk genderbending nycirkus. Föreställningen hade premiär i Prag i januari 2016 för att därefter spelas på London International Mime Festival och under Adelaide Fringe.

Nicholas Allbrook har gjort sig känd som frontman i POND och basist i Tame Impala och nu gästar han Sverige för första gången som soloartist. Storslagen och intim psykpop väntar på Kägelbanan den 25 maj.
Och, det är inte ofta det sker, men nu kör vi rock så det ryker för den yngre generationen här på Södra Teatern. Bröderna Lindgren gästar oss med en sprillans ny show för alla mellan 4 och 94 år. På Stora Scen den 29 maj.
Detta och mycket mer presenteras på Södra Teaterns scener i maj.

Nedan följer alla programpunkter i datum- och genreordning.

KLUBB OCH KONSERT
REBECCA & FIONA - Kompromisslös dansgolvspop med full liveshow!
Rebecca & Fionas utveckling från DJ:s till popstjärnor har pågått ett tag och kommer att bli ännu tydligare på deras kommande spelningar där de kommer ta sig an scenen med full livesättning.
Den 4 maj, kl. 21:00, Kägelbanan, Södra Teatern. Entré: 280 kr. Åldersgräns 18 år.

TIMO RÄISÄNEN - Timo tolkar Ted Gärdestad
Efter bejublade föreställningar tillsammans med Göteborg Wind Orchestra tar Timo Räisänen med sig Ted Gärdestads musik ut på turné i ett lite mindre format. I nya arrangemang sjunger han några av Gärdestads vackraste låtar och såklart och annan slagdänga.
Den 6 maj, kl. 21:00, Kägelbanan, Södra Teatern. Entré: 310 kr. Åldersgräns 18 år.

THE SALAZAR BROTHERS - Svensk hiphops gudfäder med gäster
The Salazar Brothers bjuder in välkända gästartister och DJs som är betydande för den svenska musikscenen.
Den 6 maj (även 17/6, 15/7, 5/8), kl. 21:00, Södra Bar, Södra Teatern. Entré: 120 kr. Åldersgräns 20 år.

HIP HOP KARAOKE - Hiphop + karaoke = def!
Vi tillhandahåller instrumentals, utprintade texter, DJs och en jävligt grym MC, samt världens finaste hypemen och hypekvinnor för att boosta dig på scen. Allt du behöver göra är rock the microphone.
Den 7 maj (även 3/6, 1/7, 5/8) kl. 21:00, Mosebacke Etablissement, Södra Teatern. Entré: 120 kr. Åldersgräns 20 år.

FÖRBJUDNA TEATERN – OCTAVE ONE M. FL - Detroit gästar Stockholms bästa technoklubb
Detroitlegenderna Octave One som av många anses som världens bästa techno live-akt gästar klubben där det tunga basmullret och de underbara människorna väntar på att förföra dig.
Den 7 maj, kl. 22:00, Kägelbanan, Södra Teatern. Entré 200 kr. Åldersgräns 20 år.

DANCING ON THE DOCKS – MARTIN ELISSON (HÄSTPOJKEN) + JONAS LUNDQVIST - Råbarkad hamnklubb för alla indiesailors!
Fredagen den 13:e blir absolut ingen otursdag för de som gillar indie i alla dess former eller för de som helt enkelt gillar en råbarkad hamnkrog fullt med ljusskygga individer och nattens vackra varelser.
Den 13 maj, kl. 21:00, Mosebacke Etablissement, Södra Teatern. Entré: 120 kr. Åldersgräns 20 år.

BANGERS ‘N’ MASH – Mod, indie, northern soul och britpop
Musikstilen kan bäst beskrivas som Mod, indie, northern soul, manchester, 60’s och massa britpop och drivs av Robert Plasczyk och Weeping Willows frontfigur Magnus Carlson.
Den 14 maj, kl. 21:00 Mosebacke Etablissement, Södra Teatern. Entré: 120 kr. Åldersgräns: 20 år.

NO1SE – Slamrig house och hypnotisk techno
Med en nästan ohälsosam aptit på techno och house spenderar Stockholmsduon Y+M merparten av sin tid i DJ-båsen på Sveriges bästa klubbar, där de allt som oftast ställer till med ett mindre inferno.
Den 14 maj, kl. 21:00, Södra Bar, Södra Teatern. Entré: 120 kr. Åldersgräns: 20 år.

TRETTIOÅRIGA KRIGET - Releasespelning för nya albumet Seaside Air
För första gången i Krigets långa historia är hela albumet på engelska vilket säkert kommer att glädja alla Kriget fans utanför Sverige. Här framför de albumet i sin helhet för första gången någonsin. Självklart kommer de också spela några av sina gamla klassiker!
Den 19 maj, kl. 20:00, Kägelbanan, Södra Teatern. Fri entré! Åldersgräns 18 år.

SALSA SPRING PARTY 2016 - Live: Son 4 med gäster
Festen med extra allt! Prova-på-klasser i salsa, showcase, två dansgolv och liveakter hela natten lång.
Den 20 maj, kl. 19:00, Kägelbanan, Södra Teatern. Entré: 230 kr. (250 kr på dörren). Åldersgräns 20 år.

BABA SONIC - En indieinstitution i stockholmsnatten
2016 fyller vi 15 år som indieinstitution i Stockholms nattliv och vi fortsätter såklart med extra allt med indie, pop, luftiga basgångar och allsång en gång i månaden på Södra Teatern.
Den 21 maj (även 2/6, 23/7, 20/8) kl. 22:00. Entré 120 kr. Åldersgräns 20 år.

NICHOLAS ALLBROOK - Psychpop med POND- och Tame Impalamedlemmen
Nicholas Allbrook har gjort sig känd som frontman i POND och basist i Tame Impala och nu gästar han Sverige för första gången som soloartist, i samband med släppet av nya albumet Pure Gardiya. Det blir en magisk kväll av storslagen och intim psykpop, med en av de senaste årens intressantaste artister.
Den 25 maj kl. 20:30, Kägelbanan, Södra Teatern. Entré: 175 kr. Åldersgräns 18 år.

JONATHAN WILSON - Akustiskt med LA:s folkrockhjälte
Den amerikanske artisten, låtskrivaren och producenten Jonathan Wilson kommer till Sverige för två exklusiva solospelningar. En unik möjlighet att se Wilson i akustisk tappning där han bjuder in till en resa genom en otrolig låtskatt med både publikfavoriter och osläppta rariteter.
Den 28 maj, kl. 19:30, Stora Scen, Södra Teatern. Entré: 305 kr.

STAY SHORELINE – LIVE: OLA SALO - Landets blodigaste och glittrigaste klubb!
Henric de la Cour och Into tar med sig det mörkaste partyhitsen från 80- och 90-talet!
Den 28 maj, kl. 21:00, Södra Bar, Södra Teatern. Entré: 120 kr. Åldersgräns 20 år.

FATBOY - Sveriges rockabillykungar fyller 20
Sveriges rockabilly-kungar fyller 20 år som band och firar genom att släppa sitt starkaste album – Moments – hittills.
Den 28 maj, kl. 21:00, Kägelbanan, Södra Teatern. Entré: 280 kr. Åldersgräns 18 år.

BRÖDERNA LINDGREN - Rockkonsert för barn och vuxna
Premiär! Bandet som älskas av alla mellan 4 och 94 är tillbaka med en sprillans ny show. Med gäster som Ebbot Lundberg, Anja Bigrell, Patrik Arve och Britta Persson tar Bröderna Lindgren med oss på rejäl rockkonsert.
Den 29 maj, kl. 16:00, Stora Scen, Södra Teatern. Entré: 175 kr. 125 kr för barn upp till 15 år.

TEATER/PERFORMANCE/HUMOR
EN KOMISK DEPRESSION – AV OCH MED NOUR EL REFAI - Om att vara ledsnast i världen
En ärlig och vass humorföreställning av och med Nour El Refai. Så här personlig har vi aldrig sett Nour förut. Välkomna till en grymt deppig och rolig kväll, fylld av igenkänning och briljant humor.
Kvällen inleds av geniala komikern Moa Svan.
Den 8 maj kl. 15:00 och 19:00 och 10 maj kl 19:00, Stora scen, Södra Teatern. Entré: 270 kr. Under 26 år, 230 kr.

SLÅ PATTARNA I TAKET Cabaret späckad av dans, musik och gränsöverskridande feministisk humor
När systrarna Kronlöfs vassa tungor tar över vrids dina sinnen ut och in. För en generation uppvuxen med sociala medier är YouTube snarare en religion än ett begrepp. Duon Bianca och Tiffany Kronlöf har besökt tusentals svenskar via just datorn och etablerat en egen normkritisk humorgenre.
Den 12-15 maj, kl. 19:00, Stora Scen, Södra Teatern. Entré: 220 kr (med Scenpass 200 kr).

EN DRUVA I SOLEN - Prisad Broadwayklassiker får nordisk premiär
USA är i förändring, den afroamerikanska medborgarrättskampen växer sig allt starkare och nya möjligheter verkar dyka upp. Men det visar sig att orättvisorna består. Tre generationer lever under ett tak och när försäkringen efter mamma Lenas avlidna make betalas ut, kan drömmar plötsligt bli verklighet. Men hur ska familjen använda pengarna bäst? Familjemedlemmarna drömmer om olika saker, men motarbetas av ett strukturellt rasistiskt samhälle. Lorraine Hansberry var 26 år när hon skrev A Raisin in the Sun. Med den blev hon den första svarta kvinnan som fick en pjäs uppsatt på Broadway (1959).
Den 1-3 & 6-7 maj, Stora Scen, Södra Teatern. Entré: 295 kr (under 26 år, 235 kr).

MÄNNEN MED ROSA TRIANGEL - Verklighetsbaserat om homosexuellas utsatthet i nazilägren
Homosexuella befann sig lägst i lägerhierarkin, var lovligt byte för alla, fick de hårdaste arbetsuppgifterna och placerades ut vid granitbrotten, skyttebanorna, stenhuggerierna som lovligt byte för de nazistiska soldaterna som ofta iscensatte fångars flyktförsök, för att genom sina dödande kulor erhålla tre dagars permission. I Männen med rosa triangel möter vi normernas och utanförskapets mörkaste mekanismer. Den varvar musik och koreografi med tydliga paralleller till dagens samhälle. Av och med ensemblen bakom den uppmärksammade succén No tears for queers.
Den 4-5 maj, kl. 19:00, Stora Scen, Södra Teatern. Entré: 180 kr (under 26 år, 150 kr)

MAX AMINI - Energisk persisk-amerikansk stand up!
Han driver en YouTube-kanal med över 10 miljoner visningar och turnerar internationellt. Genom egensinniga nedslag och med uppfinningsrik berättarstil levererar Max Amini ett starkt (och roligt) budskap om familjeband, kultur, och sociala frågor. Det som skiljer Max från mängden är hans nästan kusliga förmåga att improvisera i stunden, vilket gör att två av hans föreställningar sällan är varandra lika.
Den 20 maj, kl. 19:30, Stora Scen, Södra Teatern. Entré: 315 kr. Åldersgräns 13 år. Spelas på engelska.

ALL GENIUS ALL IDIOT – Sverigepremiär för psykedelisk genderbending cirkusperformance
Svalbard Company tar med publiken på en balansgång genom fyra plågade själars djuriska kamp mellan genialitet och galenskap. Cirkusteknik mixas med dans, sång och fysisk teater. Allt uppbackat av ett pumpande soundtrack som skapas live på scenen med hjälp av vatten, kroppar och andetag för att förstärka den komplexitet karaktärerna befinner sig i. Adelaide fringe award for best circus and physical theatre show – 2016
Den 21 maj, kl.19:00, Stora Scen, Södra Teatern. Entré: 160-240 kr.

ADAM OCH KOMPANI - Livesänd podcast med kända och ökända gäster!
Adam Alsing, Vanessa Falk och Daniel Breitholtz pratar om stort och smått i sin podcast som är en av Sveriges absolut populäraste podcast. För andra gången i historien bjuder de in till en livesänd podcast och kommer bjuda in kända och ökända gäster.
Den 24 maj, kl. 19:00, Stora Scen, Södra Teatern. Entré: 100 kr.

STAND UP YOURS - Mot våren med din feministiska humorklubb!
Briljanta komiker du inte klarar dig utan. Gäster Moa Svan, Johanna Wagrell, Yolanda Bohm och Marcus Johansson.
Den 31 maj, kl. 19:30, Kägelbanan, Södra Teatern, Entré: 165 kr. Åldersgräns 18 år.

SAMTAL
DARK MOUNTAIN: THE VILLAGE & THE FOREST- Sökande workshopsamtal i verklighetens utkant
Ett kollektiv där konstnärer, författare, artister och regissörer samlats under skuggan av klimatförändringarna.
Den 2 maj, kl. 18:00, Kägelbanan, Södra Teatern. Fri entré.

EUROPADAGEN 2016 - Heldag med Europa i fokus!
Diskussion om aktuella Europafrågor med bl. a EU-kommissionär Cecilia Malmström, Europaparlamentariker, svenska politiker, fackliga företrädare, journalister och representanter för näringslivet. På Mosebacke torg firas den europeiska mångfalden med flamencouppträdande, ansiktsmålning för barn, tävlingar, musik och delikatesser från Europas alla hörn!
Den 9 maj, kl. 09:00-21:30, Stora Scen, Södra Teatern. Fri entré!

MAT OCH DRYCK
FIKABAREN – Mosebacketerrassens bistro
Här serveras bland annat varma mackor på hembakat surdegsbröd, kanelbullar, mjukglass, kaffe, vin, öl och läsk.
Öppet hela sommaren när vädret tillåter.

Korv och bubbel – Grillbarens sommartema
Södra Bars omåttligt populära koncept flyttar i sommar ut på Mosebacketerrassen. Flera korvsorter (självklart även vegetariska) med bröd och olika tillbehör och öl, vin, cava och läsk till både hungriga och törstiga.
Öppnar 27 maj och håller öppet hela sommaren när vädret tillåter.

IT’S MOTHERF***ING TEA TIME - Barnförbjuden afternoon tea
Södra Teaterns dekadenta lördagsunderhållning är tillbaka! En barnförbjuden afternoon tea i den praktfulla, sengustavianska och nyrenoverade Södra Bar.
Den 14 & 28 maj, kl. 15:00, Södra Bar, Södra Teatern. Entré 195 kr. Åldersgräns 18 år.

JAZZBRUNCH - En riktig söderklassiker!
I buffén finns varma och kalla brunchrätter och en dessertbuffé. Allt tillagas med stor omsorg, med noga utvalda råvaror och med kvalitet som ledord. Musiken varierar från helg till helg, men alltid med musiker i världsklass. På scen: 7/5 Liselotte Östblom, 14/5 Max Schultz, 21/5 Tommy Löbel (Django & Friends), 28/5 Liselotte Östblom och söndagar Robert Mehmet Ikiz & friends.
Lördag och söndag, kl. 11:00-15:30, Mosebacke Etablissement, Södra Teatern. Kostnad 275 kr för musik och buffé. Bordsbokning.

LUNCH – härlig lunchbuffé
Buffélunch med två varmrätter, soppa, salladsbuffé, måltidsdryck, kaffe/te och våfflor.
Måndag-fredag, kl. 11:00-14:00, Mosebacke Etablissement, Södra Teatern. Pris 125 kr.

À LA CARTE – mellanrätter med fokus på vegetariskt
Njut av en god middag i vår nyrenoverade restaurang som serverar mellanrätter med fokus på det vegetariska. Vällagat och hemlagat med bästa råvaror.
Tisdag till lördag från kl. 17:00 (undantag kan förekomma), Mosebacke Etablissement, Södra Teatern.

SÖDRA BAR – Söders vardagsrum med bar och musik
Fredag 4 maj öppnar Södra Bar igen efter en helrenovering. Skönt häng, drinkar och soft musik i Söders bästa vardagsrum.
Fredag och lördag, från 17:00, Södra Bar, Södra Teatern.

FOAJÉBAREN – Södra Teaterns nya bar
Foajébaren hittar du direkt innanför Södra Teaterns huvudentré. Här serveras öl/vin/läsk och lättare tilltugg.
Tisdag till lördag från kl. 16:00, Foajébaren, Södra Teatern.

SÖDRA TEATERNS BILJETTKASSA
Biljettkassan: 08 - 531 99 490. E-post: biljettkassan@sodrateatern.com
Biljettkassan och telefonbokning är öppen måndag-fredag 08:00-16:00 och i samband med evenemang på stora scen. Avvikelser kan förekomma, hemsidan för aktuell information.

Lena Törner, pressansvarig, 070-602 26 36, lena.torner@sodrateatern.com