Emil Jensen ger sin nya föreställning ”I det nya landet” på Södra Teatern

Emil Jensen är tillbaka med en ny skiva och med den nya föreställningen "I det nya landet – En föreställning av och med Emil Jensen", där han tar pulsen på Sverige, världen och sig själv. I höst turnerar han med föreställningen runt landet och kommer till Södra Teatern den 11 och 12 oktober.

Emil Jensen har tidigare släppt fyra hyllade album och turnerat med sina konserter och föreställningar genom hela norra Europa. Han är en mästare på att kasta sig mellan musik och tal, humor och allvar, personligt och globalt som om det vore den mest naturliga sak i världen.

Emil Jensen har genom åren gjort sig känd för att våga ta ställning som artist och kämpa för mänskliga rättigheter, hållbar utveckling, jämställdhet och solidaritet. I höstens föreställning ”I det nya landet – En föreställning av och med Emil Jensen” duckar Emil inte för allvarliga ämnen, men lyckas hela tiden hitta hopp och värme i sin poetiska satir. Låtar från nya skivan och gamla favoriter från de tidigare, varvas med nya hisnande monologer i Emils helt egna genre av mellansnack.

- Jag vänder och vrider på ämnen som mänskliga rättigheter och när det blir för tungt går jag in på mänskliga svårigheter! säger Emil Jensen. I en tid när det är som hårdast och kallast gäller det att själv skapa den värme som saknas - som en Idas sommarvisa i ett allt kallare samhällsklimat.

Emil Jensens nya album, med samma namn som föreställningen, släpps den 2 oktober, och på skivan gästas han bland annat av artister som Klara Söderberg (First Aid Kit) och Johan T Karlsson (Familjen).

Emil Jensen är en av Sveriges mest mångsidiga artister. Förutom sina fyra skivor har han släppt två kultförklarade ljudböcker och långfilmsdebuterat som skådespelare i Jan Troells Oscarsbidrag Maria Larssons eviga ögonblick. Han hörs i sitt egna radioprogram Mellansnack i Sveriges Radio P1. 2007 gjorde Emil hela sin uppmärksammade sommarturné på cykel – 300 mil med gitarren på ryggen – som en personlig manifestation för hållbar utveckling.

2011 tilldelades Emil Jensen Gustaf Frödings lyrikpris.

Biljetter till ”I det nya landet – En föreställning av och med Emil Jensen” släpps den 8 juli och finns på www.sodrateatern.com.

Förutom föreställningarna på Södra Teatern i Stockholm gästar Emil Jensen bland annat Uppsala (Reginateatern, den 17-19 oktober), Lund (Mejeriet, den 31 oktober och 1 november), Umeå (Sagateatern, den 9 november), Göteborg (Stora Teatern, den 13 och 14 november) och Malmö (Victoriateatern, den 27-30 november) under sin turné.

Vad: ”I det nya landet - En föreställning av och med Emil Jensen”
Var: Stora Scen, Södra Teatern

När: Den 11 och 12 oktober