Frida Hyvönen spelar på Södra Teatern i sommar

Frida Hyvönen är med sitt uttrycksfulla tilltal en av de mest unika artisterna på den svenska popscenen. Nu gör hon sin enda spelning i Sverige i sommar. Den 13 augusti uppträder hon på Terrassen vid Södra Teatern.

Hon är en inlevelsefull pianist, lysande textförfattare och har en omisskännlig röst. Frida Hyvönen har inmutat ett alldeles eget territorium i poplandskapet. 2012 års album ”To the soul” är inget undantag. Den är delvis skriven i Fridas bostad i Paris, delvis i villan i Västerbotten. Tiden som föregick skrivperioden befann sig Frida på resor till länder som Bali, Indien och Zimbabwe. ”To the soul” är nästa kapitel i Frida Hyvönens oförutsägbara och spännande musikaliska utforskande. En skiva som pendlar mellan det popdrivna och det mer återhållna, mellan stora melodier och vackert vemod. Albumet spelades in i samarbete med namnkunniga producenten Jari Haapalainen som även medverkat vid inspelningarna av Fridas tidigare album ”Until death comes” (2005) och ”Silence is wild” (2008).

Frida Hyvönen har utmärkelser som Nöjesguidens musikpris (2005), DN:s kulturpris (2008) och Manifestpriset i kategorin i Pop (2009) på sin meritlista. I slutet av förra året gjorde hon två uppmärksammade spelningar på Berwaldhallen. Tidigare har hon även uppträtt på Dramaten. Nu är det dags för Terrassen vid Södra Teatern. Förband är popduon Vasas Flora och Fauna.

Konserten är ett samarbete mellan Södra Teatern och Luger.

Vad: Frida Hyvönen. Förband: Vasas Flora och Fauna
Var: Terrassen, Södra Teatern
När: Den 13 augusti. Vasas Flora och Fauna: 19.30. Frida Hyvönen: 20.30

Adrian Hörnquist, adrian.hornquist@sodrateatern.com, 08-531 99 420 eller 070-637 59 78