Glimrande mix av funk, rock och elektroniskt med Dapuntobeat

Mexikanska Dapuntobeat har gjort flera minnesvärda framträdanden på Södra Teatern och har fått dansgolvet att vibrera. Nu kommer sextetten tillbaka för att avlossa sin mix av funk, rock och elektroniskt. Paulo Murga – Dj Element07 – värmer upp och avslutar kvällen med hiphop och dub. Den 11 maj på klubb Outernational i Södra Bar.

“Funk-industrial...dub-electro-glam-hard core-break beat”. På Dapuntobeats facebook-sida listar gruppen sina influenser. Och även om musiken inte spretar fullt lika mycket så är den varierande och bred - och alltid i ett högt och övertygande tempo. Den mexikanska sextetten har gästat Södra Teatern vid tre tillfällen tidigare (2007, 2008 och 2010) och har fått dansgolvet att vibrera med sin mix av funk, rock, elektroniskt och old-school breakbeats. Energiskt, drivet och alltid dansant.

Dapuntobeat har under det senaste året samarbetat med den chilenska indieartisten Javiera Mena vilket resulterat i ett poppigare sound. Låten ”Necesito Cambiar” har spelats flitigt i radio och tv över hela Latinamerika. Därtill har gruppen blivit bokade till den prestigefyllda festivalen Vive Latino och omskrivits i mexikanska Rolling Stone. Nyligen släpptes nya albumet ”I / O” på Camilo Laras (Mexican Institute of Sound) skivbolag Creme Deluxe Records. I samband med detta kommer de till Europa för att spela på festivaler som Primavera Sound – och på Södra Teatern! Dapuntobeat är ett av de band som kommer till sin fulla rätt live, deras spelningar är högenergiska, fyllda av dans, svett och explosivitet. Funk, elektro, techno, retro och helt enkelt utsökt!

Paulo Murga, Dj Element07, värmer upp och avslutar kvällen. Paulo är dj, slagverkare och producent som har spelat med bland andra Blacknuss och remixat artister som Magnum Coltrane Price. Denna kväll gör han debut i Södra Bar och kommer att utgå från sin bakgrund inom hiphop, dub och elektronika.

Outernational presenterar: Dapuntobeat (MEX).
Var: Södra Bar, Södra Teatern
När: Lördag den 11 maj, 21.00.
Södra Teaterns barer och restaurang öppnar 17.00.

Adrian Hörnquist,
adrian.hornquist@sodrateatern.com eller 070-637 59 78

Södra Teatern är en del av Riksteatern och Sveriges internationella scen för musik, teater och debatt. Hela Södra Teaterns program hittar du på www.sodrateatern.com Pressbilder och pressmeddelanden finns på http://sodrateatern.com/sv/Press/Pressmaterial/