Hauschka släpper nytt album och spelar på Södra Teatern

Volker Bertelmann är pianist, kompositör och experimentell musiker. Under namnet Hauschka gör han musik med preparerat piano som skapar spännande klangvärldar någonstans mellan avantgarde och elektronisk popmusik. Som en John Cage för 2000-talet. I mars släpps nya albumet ”Abandoned city” och den 10 april 2014 uppträder Hauschka på Södra Teatern.

Hauschka (Volker Bertelmann) är kompositör, låtskrivare och experimentell musiker som ger nya perspektiv på instrumentet piano. Genom att använda sig av tejp, plastbitar, pennor och andra föremål på pianosträngarna skapar han musik som är lika vacker som utforskande. Det är rytmiskt, minimalistiskt och drivet, preparerat piano som för tankarna till musik av artister som John Cage och Philip Glass.

Den 14 mars 2014 släpps nya albumet, ”Abandoned city”. Det spelades in i Hauschkas hemmastudio under tio intensiva dagar efter att han blivit pappa. Låtarna lyfter fram ensamheten och det vackra med tidlösa och främmande platser. Musiken är fylld av filmiska melodier, ljusa pianoslingor och mörka slagverksmässiga inslag. Hauschka valde titeln på albumet för att fånga den känsla av hopp och sorgsenhet som han känner när han sitter ensam vid pianot.

”Jag var intresserad av att hitta en metafor för den inre spänning jag känner när jag gör musik, ett tillstånd där jag är ensam och lycklig på samma gång”, säger Hauschka, och fortsätter:

”Musiken är mörk, men på ett tyst, upplyftande sätt. Pianot förmedlar en melodi, men, på grund av effekterna, så hör man den inte direkt. Det låter som en kör som befinner sig under jord - något du känner utan att du vet om det.”

Albumet “The prepared piano” från 2005 är Hauschkas första inspelning med preparerat piano. Ljuden han arbetade fram då ändrade inriktningen på hans musik och sedan dess har han använt tekniken i en rad olika sammanhang. På skivan “Ferndorf” (2008) kombinerade han improvisation med kompositioner som innehåller cello, trombon och violin. Albumet “Salon Des Amateurs” (2011) har beskrivits som “akustisk techno” där slagverkarna Samuli Kosminen (Múm) och Joey Burns och John Convertino (Calexico) medverkar och där subtil elektronika även kan höras. På ”Silfra” (2012) samarbetar Hauschka med den klassiska violonisten Hilary Hahn och resultatet är lika delar klassisk musik och ambient pop som skapar ett expansivt ljudlandskap.

Hauschkas musikaliska kompass är sökande och ständigt på jakt efter nya klangvärldar. Något han kommer att visa när han uppträder på Södra Teatern den 10 april 2014.

Vad: Hauschka (DEU)
Var: Stora Scen, Södra Teatern