Kaffefestivalen är här för att stanna

Helgens kaffefestival blev en stor succé med över 4 000 besökare under tre dagar. 55 000 koppar kaffe har serverats och stockholmarna har köpt över 1 000 påsar specialkaffe med sig hem.

I helgen gick Stockholms första kaffefestival av stapeln. Johan & Nyström fyllde hela Södra Teatern med smakprovningar, föreläsningar och workshops med fokus på kaffe. På kvällarna uppträdde specialinflugna artister från kaffeproducerande länder som Colombia, Mexiko och Kenya.

När festivalen öppnade i fredags eftermiddag ringlade kön långt ner på Mosebacke torg.

– Vi hade tryckt 3 000 festivalband men redan på lördag eftermiddag tog de slut. Totalt har över 4 000 gäster besökt festivalen, vilket gör oss oerhört stolta och glada, berättar Åsa Hamneståhl, producent och projektledare för Kaffefestivalen.

– Vi ville inspirera, utbilda och underhålla besökarna och vi ville ge dem en möjlighet till en bättre kaffeupplevelse. Och det har vi verkligen lyckats med, konstaterar Anders Nelander, marknadschef på Johan & Nyström.

– Det är första gången vi gör en sånt här stort event och vi är supernöjda med resultatet. Alla var glada, nyfikna och intresserade. Det var så positivt att vi nu jobbar vidare för att göra Kaffefestivalen till ett årligt återkommande arrangemang, avslutar Anders.

Johan & Nyström och Södra Teaterns kaffefestival genomfördes i samarbete med Oatly, Moccamaster och Hermelin.

Gustav Idhammar, gustav.idhammar@sodrateatern.com eller 070-637 59 78