Konserthöjdpunkter i april på Södra Teatern

Goran Kajfes Subtropic Arkestra, mästarprojektet Arnaldo Antunes, Toumani Diabaté & Edgard Scandurra, turkiska trion Taksim Trio, hyllade Mariam The Believer, hiphopbriljans med R.A. The Rugged Man!, albumaktuella Olle Ljungström och den argentinska producenten Chancha Via Circuito. April månad är späckad med konserter på Södra Teatern. Här kommer några av höjdpunkterna under de kommande veckorna.

Goran Kajfes Subtropic Arkestra + ASS. Stora Scen, den 7 april, kl 19.00
Goran Kajfes är en nyckelfigur inom den svenska samtida musiken och experimentella jazzen. 2011 tilldelades han Nordic Music Prize och han har varit Artist in Residence på Stockholms Jazz Festival. Som turnerande musiker har han uppträtt med bland andra José González, Stina Nordenstam och The Soundtrack Of Our Lives. Nyligen släppte han nya albumet ”The reason why vol. 1” som fått mycket fin kritik. Uppträder gör även ASS - gitarristen Andreas Söderströms projekt som mixar folktronica, ljudlandskap och akustisk gitarr till något helt eget. Andreas var senast aktuell med sitt samarbete med Titiyo på albumet El Rojo Adios.

Arnaldo Antunes, Toumani Diabaté & Edgard Scandurra (BRA/MLI). Stora Scen, den 9 april, kl 19.30
Hyllade koraspelaren Toumani Diabaté från Mali möter två av Brasiliens mest framstående låtskrivare och artister, Arnaldo Antunes och Edgard Scandurra. Efter att ha samarbetat vid festivalen Back2Black bjöd Diabaté in de båda brasilianska musikerna till Mali för att spela in tillsammans. Resultatet är albumet ”A Curva Da Cintura”, en skiva där gitarr och kora flätas ihop med Arnaldo Antunes distinkta röst. Ett förstklassiskt musikermöte!

Taksim Trio (TUR). Stora Scen, den 10 april, kl 19.30
Medlemmarna i Taksim Trio är några av Turkiets mest efterfrågade musiker. Hüsnü Senlendirici (klarinett), Ismail Tuncbilek (baglama - luta) och Aytac Dogan, (hackbräde) bildar en sammansvetsad grupp av virtuoseri som rör sig ledigt mellan turkisk traditionell musik, jazz och klassiskt. En blandning som representerar bandet lika mycket som det rika kulturlivet i Istanbul. I februari släppte trion sitt nya album.

Olle Ljungström. Stora Scen, den 13 & 14 april, kl 18.00+21.00, den 15 april, kl 19.30
Förutom att ha medverkat i Så mycket bättre och släppt dubbelalbumet ”Så mycket Olle Ljungström” med nyinspelat och tolkningar från nämnda tv-program, är Olle Ljungström även aktuell med nya skivan ”Släng in en clown”. På den skildrar Olle med sedvanlig träffsäkerhet företeelser som spanjorer som bär fez och världens minsta hund.

Mariam The Believer. Kägelbanan, den 13 april, kl 21.30
Mariam Wallentin från hyllade experimentduon Wildbirds & Peacedrums har iklätt sig projektet Mariam The Believer. I början av året kom solodebuten ”Blood donation” där hon tar ännu större svängar inom sitt nyfikna och utforskande universum. Det är suggestivt, mörkt och poetiskt. Skivan har fått strålande recensioner och nu är det dags för Mariam att presentera Mariam The Believer på Södran. Supportband är The Subliminal Kid.

R.A. The Rugged Man! Etablissemanget, den 13 april, kl 22.00
Stans bästa hiphop-klubb Yes! gästas nu av R.A. The Rugged Man. Med en mängd samarbeten med artister som The Notorious BIG, Kool G Rap och Wu-Tang, har R.A under en lång tid levererat några av hiphop-världens mest avancerade rap-låtar. Han är en mästare på intelligent rap och avancerad ”wordplay”. Ett nytt album släpps den 30 april och det materialet kommer säkerligen att vädras på Södran!

Syster Sol. Kägelbanan, den 20 april, kl 20.00
Med en värme och självsäkerhet på både skiva och scenen hör Syster Sol till en av landets främsta artister. Isabel Sandblom började som medlem i musikkollektivet Livelihood och slog sig in på en solokarriär 2008. Senaste albumet ”Kichinga!” kom 2011 och sedan dess har Isabel spelat flitigt i Skandinavien.

Ossler. Stora Scen, den 20 april, kl 20.00
Pelle Osslers karakteristiska gitarrspel som hela tiden nyfiket letar sig vidare, har bidragit till att berika såväl Wilmer X som Thåström och projektet Sällskapets ljudvärldar. Nyligen kom Osslers nya album ”Stas”. En samling låtar präglade av ett liv i tvåsamhet som gått i kras, men som trots det är upplyftande och värmer.

Homayoun Shajarian och Sohrab Pournazeri (IRN). Stora Scen, den 21 april, kl 18.00
Homayoun Shajarian (vokalist och instrumentalist) och Sohrab Pournazeri (instrumentalist och kompositör) är två skickliga mästare, traditionsbärare och inte minst legendariska karaktärer inom den persiska klassiska musiken. Nu sammanstrålar de i ett unikt och nyskapande möte. Med sig har de en ensemble av musiker bestående av några av de främsta unga instrumentalisterna inom genren.

Chords. Kägelbanan, den 26 april, kl 20.00
De senaste 10 åren har Chords varit en förgrundsfigur på scenen oavsett om det varit i eget namn, med framgångsrika reggae-projektet Helt Off eller vid Timbuktus sida. Han har visat upp sig som en mångfacetterad artist och en av Sveriges mest musikaliska rappare. Numera kan Chords även titulera sig producent. Hans album ”Looped state of mind” som kom i slutet av förra året är enligt honom själv hans examensarbete i producentskolan. Ett gott sådant som mottagits med varm famn av kritikerkåren.

Chancha Via Circuito (ZZK) feat. Vj Paula Dura (ARG). Södra Bar, den 27 april, kl 21.00
Producenten Chancha Via Circuito är från Argentina och släpper sin musik på bolaget ZZK baserat i Buenos Aires. Chancha är en av de artister från Latinamerika som kombinerar folkmusik med modern dansmusik och gör det fullt ut - inte bara kryddar den med någon sampling av traditionellt instrument utan inkorporerar musiken i det elektroniska. Hans senaste album ”Rio arriba” bygger mkt på trummor och slagverk. På sina spelningar samarbetar han ofta med konstnärer för att förstärka musiken med visuella uttryck. Till Södra Teatern och klubb Outernational kommer han tillsammans med VJ Paula Dura.

The Touré - Raichel Collective (MLI/ISR), Stora Scen, den 28 april, kl 19.00
Av en slump möttes gitarrvirtuosen Vieux Farka Touré från Mali och den israeliska pianisten Idan Raichel på en flygplats i Tyskland. Mötet blev början till ett samarbete i form av projektet The Touré - Raichel Collective och hyllade albumet ”The Tel Aviv Session”. Musiken binder ihop influenser från Afrika, Mellanöstern och Östeuropa i en skiftande stark musikkarta. En skiva som överskrider kulturella och geografiska gränser.

Södra Teatern är en del av Riksteatern och Sveriges internationella scen för musik, teater och debatt. Hela Södra Teaterns program hittar du på www.sodrateatern.com Pressbilder och pressmeddelanden finns på http://sodrateatern.com/sv/Press/Pressmaterial/