Korv & Bubbel – ny gästspelsmeny på Södra Teatern

Stor magi kan uppstå när skilda världar möts. Det är utgångspunkten för Södra Teaterns nya koncept Korv & Bubbel, där de omaka paren korv med bröd och Champagne förs samman. Gästerna väljer mellan fläskkorv och vegetarisk sojakorv, där båda kommer med spännande tillbehör som höjer rätten till hög nivå. Möter korvens sälta och must gör ett glas kall och torr Champagne eller mousserande vin. Korv & Bubbel serveras endast i Södra Bar och enbart under tolv dagar, då Södra Teaterns restaurang Mosebacke Etablissement är stängd för renovering.

Bakom menyn, som innehåller fläskkorv och vegetarisk korv samt åtta olika kombinationer av tillbehör, står Södra Teaterns kökschef Håkan Hederstedt. Menyn innehåller allt från lätta alternativ som den vegetariska Garden Dog med rödbetor, chèvre och ruccola, till riktiga slagskott som Mac & Cheese - en korv med makaroni i kryddad ostsås som toppning.

– Inför renoveringen letade vi efter ett tillfälligt koncept som är gott och festligt, lätt att äta, lätt att älska och lätt att servera. Idén om korv med bröd och bubbel fick vi i samband med ett besök i London och det kändes som klockrent för Södra Teatern, berättar Ingmari Pagenkemper, VD och konstnärlig ledare.

Korvmenyn serveras exklusivt i Södra Bar och endast under perioden 9-20 september. Den finns tillgänglig kvällstid alla de dagarna samt även lunchtid den 12-20 september. Datumen sammanfaller med en tillfällig stängning av Södra Teaterns restaurang Mosebacke Etablissement, som ska genomgå en mindre renovering.

Tre av åtta korvar har vegetarisk toppning. På bubbelfronten finns både mousserande vin och olika sorters Champagne att tillgå, samt givetvis alkoholfria alternativ.

– Att korv och bubbel dessutom sägs ha varit Marlene Dietrichs favoriträtt är som grädde på moset, avslutar Ingmari.

Sloppy Joe
Chili, cheddarostsås, jalapeño och picklad rödlök.

Stockholmare
Potatismos, räksallad, Västeråsgurka och rostad lök.

New York
Stekt lök och surkål.

Mac & Cheese
Mac & cheese smaksatt med tryffel, grön sparris och cheddarost.

Garden Dog (vegetarisk toppning)
Rödbetor, chèvre och ruccola.

Pizza Dog (vegetarisk toppning)
Tomat, mozzarella & basilika.

Chili Dog (vegetarisk toppning)
Vegetarisk chili, bönsallad och vitlöksdressing.

French Dog
Bacon, lök och lättrökt senap.

Samtliga korvar på menyn kostar 98 kr.

Gustav Idhammar, gustav.idhammar@sodrateatern.com eller 070-637 59 78

Snabbfakta

Södra Teaterns nya matkoncept Korv & Bubbel: korv i bröd med Champagne till! Serveras endast i Södra Bar och enbart under perioden 9-20 september.

Citat

Inför renoveringen letade vi efter ett tillfälligt koncept som är gott och festligt, lätt att äta, lätt att älska och lätt att servera. Idén om korv med bröd och bubbel fick vi i samband med ett besök i London och det kändes som klockrent för Södra Teatern.
Ingmari Pagenkemper, VD och konstnärlig ledare på Södra Teatern