Maktgalen Özz Nûjen gör alla rollerna i Rikard III

Özz Nûjen gör till hösten alla rollerna i det klassiska dramat Rikard III. För regi står Björn Granath. Föreställningen har premiär på Södra Teatern den 3 november för att sedan turnera med Riksteatern till ett 60-tal orter i landet under våren 2017.

En fantastisk pjäs som säger mycket om vår nutid och vår framtid. Anledningen till att jag gör pjäsen, är för att jag vill göra alla roller själv, för precis som Rikard III så är jag lika egoistisk och vill åt hela härligheten, helt själv! säger Özz Nûjen om att ta sig an Shakespeares drama från 1592.

Hertigen av Gloucester, blivande kung Rikard III, är maktgalen, manipulativ och bitter - med en sällsam attraktionskraft på kvinnorna och männen omkring sig. Vägen mot kungakronan fylls av politiska missgrepp, uppror och intriger i ett blodigt familjedrama. Vad händer med makten, vem har makten och var är du när makten kontrollerar allt och alla? Özz Nûjen väcker frågor om vår relation till makt och makthavare.

Özz Nûjen
är inte bara en av Sveriges största standup-komiker som gjort succéer som Dålig Stämning och Statsminister Özz Nûjen och vunnit priser som årets manlige komiker mm utan är även en hyllad skådespelare. Kritikerrosad senast som den transsexuelle Molina i Spindelkvinnans kyss på Uppsala Stadsteater hösten 2014/våren 2015. Andra föreställningar som Özz Nûjen rönt stora framgångar med är bland andra hans roll som Puck i Shakespeares En midsommarnattsdröm på Uppsala stadsteater och i Nobelpristagaren Dario Fos pjäs Mistero Buffo på Södra Teatern regisserad av Björn Granath. Just nu är han aktuell med föreställningen Sveriges Historia – Den nakna sanningen med Måns Möller.

Fakta:
Özz Nûjen är RIKARD III fritt efter William Shakespeare
Regi: Björn Granath
Dramaturg/textbearbetning: Magnus Florin
Medverkande: Özz Nûjen
Föreställningstid: 1 timme och 40 minuter, inkl. paus.
Premiär på Södra Teatern: 3 november
Turnépremiär: Varberg 15 januari 2017