Multikonstnären Forest Swords tillbaka med extatisk ljudvärld

Bakom Forest Swords döljer sig den brittiske producenten, grafikern och artisten Matthew Barnes som nu kommer till Stockholm för andra gången.  Efter Stockholmsdebuten på SR P2s Arts Birthday 2014 ger han den 23 september en spelning på Södra Teatern med sin unika ljudvärld inspirerad av omgivningen; landskapet, ekon, vinden, floden och staden.

Forest Swords kommer till Södra Teatern i höst och i bagaget har han det kritikerhyllade fullängdsalbumet Engravings från 2013 och den efterlängtade uppföljaren Compassion som släpptes i maj. Forest Swords musik är en unik ljudvärld av sinnestillstånd som balanserar mellan extas och melankoli, mellan artificiellt och mänskligt. Han skapar sin musik inspirerad av omgivningen; landskapet, ekon, vinden, floden och staden. Det är musik som känns i både mage och huvud och är en hyllning till livet självt.

För ett tag sedan öppnade han Dense Truth, en studio och skivbolag där han skapar experimentella och tvärvetenskapliga projekt inom dans, performance, film och musik. Bland annat har han skapat ett verk för videospelet Assassin 's Creed och musiken till den första filmen som filmats enbart med drönare, In The Robot Skies - ett kärleksdrama i framtiden.

Fakta:
Vad: Forest Swords
När: kl.19.00, 23 september,
Var: Kägelbanan, Södra Teatern
Entré: 200 kr

Lena Törner, pressansvarig, 070-602 26 36, lena.torner@sodrateatern.com

Södra Teatern och Mosebacke är ett av Stockholms äldsta och mest mytomspunna kulturetablissemang, som skapar gränsöverskridande upplevelser för alla som välkomnar alla. Här presenteras ett brett utbud av samtida kultur inom scenkonst, musik, klubbar, mat och dryck samt möten och event. VD och konstnärlig ledare är Ingmari Pagenkemper. Pressbilder och pressmeddelanden finns på http://news.cision.com/se/sodra-teatern
Södra Teatern ägs av Riksteatern – världens största turnerande teater.