Nina Ramsby och Martin Hederos sammanstrålar på scenen igen – Spelar på Södra Teatern i april

Nina Ramsby och Martin Hederos är två av Sveriges främsta musiker. Tillsammans har de släppt två hyllade album där de utforskat olika delar av sitt skapande. Efter några år ifrån varandra kommer de nu att spela tillsammans igen. Den 14 april uppträder duon på Södra Teatern.

Det finns en bild från tillfället när Nina Ramsby och Martin Hederos träffar varandra för första gången. Det ser ut som om Martin frågar Nina om hon kan tänka sig att spela tillsammans med honom, hon ser skeptisk ut. Ingen kan längre komma ihåg exakt vad som sades den gången men säkert är att de båda var oskiljaktiga.

För Martin var Nina vattenhålet mellan larmande USA-turneér med The Soundtrack Of Our Lives. Och Nina tog chansen att forma ett delvis nytt uttryck jämfört med det hon tidigare haft med Salt och Grand Tone Music.

De började med att gräva bland sina visfavoriter på den både ljuva och ibland skruvade skivan "Visorna" (2004) där Barbro Hörberg samsades med bland andra Cornelis och Eva Dahlgren.

Sedan var det dags att närma sig jazzmusiken som de båda kände en kärlek men också en ibland överdriven respekt och vördnad för. Resultatet, ett album med titeln "Jazzen" (2006), är både kärleksfull och hälsosamt respektlös i sin tolkning av jazzstandars och låtar av till exempel Sade. Bejublade spelningar följde på bland annat på Stockholm jazzfestival, jazzklubbar och visfestivaler runt om i landet. Svt spelade in en 1-timmes dokumentär som sändes 2007. Helt odramatiskt tog de båda en paus 2008.

Nina fördjupade sin relation med jazzen i Nina Ramsby och Ludvig Berghe Trio på de två unika och nydanande skivorna "Du har blivit stor nu (en kamp!)"(2008) samt "Varsågoda och tack"(2013) och på otaliga jazzklubbar i Europa. Hon har även fortsatt vistolkandet med en egen soloshow där hon renodlat sin säregna blandning av självförtroende och utlämnande sårbarhet. Den finns dokumenterad på skivan "Lirar och berättar" (2010) där hon gör sin minimalistiska visa inför en tagen publik. Renässansmänniska som hon är har hon även regelbundna fotoutställningar och har en diktsamling på väg ut.

Martin Hederos fortsatte kuska runt ett par år till med TSOOL ute i världen. Han fördjupade också sin relation med improvisationsmusiken i och med inträdet i Tonbruket. Gruppen har fått grammisar för albumen "Tonbruket" (2010) och "Dig it to the end"(2011) och har turnerat flitigt i Europa och USA. Martin har även haft nära samarbeten med Ane Brun och Melissa Horn under de senaste åren.

Vänskapen mellan Nina och Martin har dock inte legat i träda utan vuxit sig starkare och starkare under pausen och med allt det nya i sina ryggsäckar har de nu, peppade av vännen Magnus Svenningssons (The Cardigans) beslut att släppa deras båda album på vinyl, bestämt sig för att ta sin relation ut på scenen igen. Det är också 10-årsjubileum för "Visorna" lägligt nog.

Dessa två hudlösa musiker kommer att leverera ett tvärsnitt av livet - både hylla kärleken, gräva i svarta gruvor och garva döden i ansiktet.

Biljetter till konserten släpps den 20 december och finns på www.sodrateatern.com.

Konserten är ett samarbete mellan Södra Teatern och Luger.

Vad: Nina Ramsby & Martin Hederos
Var: Stora Scen, Södra Teatern
När: Den 14 april 2014, kl 20.00.