Normbrytande multikonstnären Baby Dee till Södra Teatern

Baby Dee är en förtrollande kompositör, sångare, performanceartist, klassisk tränad harpist, cirkusveteran, pianist och transsexuell legend. En person som samarbetat med så skilda karaktärer som Andrew WK och Antony Hegarthy och vars musik rör sig inom alla tänkbara genrer. Den 10 april kommer hon till Kägelbanan för en konsert som går utanför det förväntade.

Amerikanske Baby Dee har ett mångsidigt förflutet. Uppvuxen i Cleveland på 50-talet flyttade hon till New York under det tidiga 70-talet för ett jobb som körledare och musiklärare vid en katolsk skola. I samband med en övergång från ett liv som man till ett liv som kvinna, lämnade hon skolan och gick hon vidare till Coney Island Sideshow Circus och en roll som performanceartist. Med androgyniteten som grund var hon källa till en mängd upptåg; ett av de mest uppmärksammade var när hon spelade harpa cyklandes genom Bronx på en gigantisk trehjuling.

Mot slutet av 90-talet gick resan från megastaden New York tillbaka till Cleveland och ett yrke som arborist. Oturligt för Baby Dee, men turligt för alla fans, fick karriären ett abrupt slut då ett träd i en trädgård föll och skadade kundens hus. Incidenten gjorde Baby Dee arbetslös, vilket förde henne åter till musiken och produktion av nya album.

Musikaliskt är Baby Dee omöjlig att placera i ett fördefinierat fack. Hon är en multiinstrumentalist som behärskar harpa, dragspel och piano och hennes låtar befinner sig i landskap av kabaré, indiefolk och experimentell rock. Både lyrik och sångstil rör sig från mörka djup och upp till himmelska höjder. På scen liksom på skiva är oförutsägbarheten det enda beständiga i hennes uttryck.

Dynamiken återspeglas även i hennes artistsamarbeten, som inkluderar musiker som Andrew WK, Marc Almond, Current 93 och Will Oldham. På 90-talet uppstod ett möte med nu världskända Antony Hegarty från Antony and the Johnsons och Baby Dee kan höras spela harpa på Antonys debutalbum. Den egna skivkarriären spänner från första verket "Little Window" år 2002 fram till senaste släppet "State Of Grace", ett samarbete med multikonstnären Little Annie, som släpptes 2012.

Baby Dee och Little Annie framträdde i Göteborg och Malmö våren 2013. Konserten på Södra Teatern den 10 april blir Baby Dees första besök i Stockholm.

Vad: Baby Dee (USA)
Var: Kägelbanan, Södra Teatern
När: Den 10 april, 21.00.

Gustav Idhammar, gustav.idhammar@sodrateatern.com eller 070-637 59 78