Premiär för Hip Hop Karaoke

Hiphopen har ofta lyst med sin frånvaro i karaokebarernas låtbibliotek. Månne har det varit en fjäder i hatten för genrens coolhet, men definitivt en förlust för alla som velat leva ut drömmen om karriären som aldrig blev. Nu blir det andra tider när den populära klubben Hip Hop Karaoke flyttar till Södra Teatern. Här kan alla slå på stort och ge sina egna versioner av hiphophits genom tiderna. Alla som känner att de har en Eminem, Linda Pira eller säg Kendrick Lamar i sig, får nu möjlighet att leva ut sina rapfantasier. Premiär sker i Mosebacke Etablissement fredag den 29 maj.

Genom att kombinera hiphop och karaoke har kompisgänget Nima, Lisa och Edgar skapat en klubb där alla har möjlighet att stå i strålkastarljuset och lira av sig träffande rim. Efter stort intresse har de nu flyttat verksamheten till Södra Teatern och mer specifikt Mosebacke Etablissement för att där få plats med ännu fler hiphopälskande rappare och entusiastiska åhörare.

– Vi tycker karaoke är kul. Och vi älskar hiphop. Därför bestämde vi oss för att kombinera de två. Resultatet har dragit fulla hus under våren och fantastiska uppträdanden har avlöst varandra! Därför flyttar vi nu till Södra Teatern där vi kan släppa in fler och rappa mer, säger klubbens arrangörer.

Vill du uppträda är allt du behöver göra att ”rock the microphone”. Resten fixas åt dig, likt en riktig hiphopare. Instrumentals kommer finnas, samma gäller utskrivna texter, DJ:s, en grym MC och riktigt bra hypekvinnor och -män som ger en ordentlig boost till den som står på scen. För att vara säker på att hinnas med är det bra att mejla in önskad låt på förhand, men det finns även en låtlista på plats för spontana infall under kvällen.

Enligt Nima, Lisa och Edgar är det inte så hiphop med regler, men för att garantera en skön stämning har de, precis som Gud och Feven, satt samman en lista på tio förhållningsregler, tio budord. Reglerna bygger på acceptans, respekt och originalitet. Det rekommenderas att man övar på den låt man vill framföra, det understryks att allsång alltid är tillåtet och att ju fler som kommer, ju roligare blir det.

– Så vare sig du vill reppa din ort, leva life eller wow:a oss med lite Kendrick är du varmt välkommen till Etablissemanget
.

Idén kommer bland annat från det Londonbaserade hiphopbandet Southern Hospitality
, som har kört Hip Hop Karaoke på The Social i London. Nima, Lisa och Edgar tyckte att det var världens bästa klubbkoncept och bestämde sig för att testa det på hemmaplan. Det är en klubb där de får möjligheten att rappa sina favoritlåtar och dansa med sina polare, bedriva icke-ironisk hiohopdyrkan och ha en rejäl fest!

Uppträdanden i Mosebacke Etablissement sätter igång kl 22:00, och så varvas det 20 minuter live-set och 20 minuter DJ-set fram till 01. Sedan avslutas kvällen med en timmes DJ-set.

Föranmälan kan göras till hhk.sthlm@gmail.com.

Läs mer om Hip Hop Karaoke på
sodrateatern.com.

Vad: Hip Hop Karaoke
Var: Mosebacke Etablissement, Södra Teatern
När: Fredag 29 maj, kl 21-02
Entré: 100 kr efter kl 22:00 (inklusive garderob)

Nattklubbschef
Martin Johansson, nattklubbschef, martin.johansson@sodrateatern.com, eller 070-916 81 14
Gustav Idhammar, presskontakt, gustav.idhammar@sodrateatern.com eller 070-637 59 78

Snabbfakta

Klubben Hip Hop Karaoke ger alla som drömmer om att rappa en chans att uppträda inför en entusiastisk publik.

Citat

Vi tycker karaoke är kul. Och vi älskar hiphop. Därför bestämde vi oss för att kombinera de två. Resultatet har dragit fulla hus under våren och fantastiska uppträdanden har avlöst varandra! Därför flyttar vi nu till Södra Teatern där vi kan släppa in fler och rappa mer.
Nima, Lisa och Edgar, arrangörer av klubben Hip Hop Karaoke