Prideveckan på Södra Teatern

Pridefestivalen närmar sig och Södra Teatern står redo med aktiviteter under veckans alla dagar. Gerilladejting, maratonbröllop, barhäng, stand up och förlustelser står på programmet. Baren Sjuan blir champagnebar dedikerad för Pride och tillsammans med RFSL arrangeras tjejfest och transfest i Kägelbanan.

Aktiviteterna inleds på måndagen med homohumor från stand up-komikern Pernilla Hammargren i Sjuan och fortsätter på tisdagen med gerilladejting för gaykillar. Konceptet gerilladejting startade på Alla Hjärtans Dag 2014 som ett alternativ till dejting i digital form. Ett nytt sätt för killar att lämna hemmet, logga ut, lägga undan smartphonen och umgås med andra singelkillar i verkligheten. Som en bra hemmafest utan risk att ragga på värdinnans kille eller hennes straighta bror.

I Kägelbanan blir det stort kalas på onsdagen och torsdagen då RFSL anordnar transfest respektive tjejfest. På fredagen fortsätter festandet i Södra Bar där Elena Wolay kör sin klubb Jazz Är Farligt i en allstarkonstellation.

Torsdagen är dagen då det finns möjlighet att gifta sig på Stora Scen eller i Sjuan. Under eftermiddagen finns prästen Rebecka Tudor och politikern Tasso Stafilidis på plats och viger par kyrkligt respektive borgerligt. Aspirerande par kan välja mellan endast vigsel och ett heldagspaket med trerätters middag i Södra Teaterns restaurang Etablissemanget. När eftermiddagen övergår till kväll blir Sjuan till Pridebar igen och Sara & Samantha framför svensk, onationalistisk folkmusik.

I loungemiljön på Sjuan kommer champagnen och Pridedrinkarna flöda hela veckan lång och det blir ett späckat schema med DJ:s, liveakter, barpianist och överraskningar. Festen avrundas med post-parad-häng på lördagen och post-pride-häng på söndagen. Sjuan håller öppet kl 12:00 till 24:00 varje dag under festivalen.

Vad: Prideveckan på Södra Teatern
Var: Sjuan, Kägelbanan, Södra Bar och Stora Scen, Södra Teatern
När: Den 28 juli till och med 3 augusti

Schema:
Måndag 28 juli: Stand up med Pernilla Hammargren (Sjuan, kl 20:00-21:00)
Tisdag 29 juli: Gerilladejting för gaykillar (Sjuan, kl 18:00-24:00)
Onsdag 30 juli: RFSL transfest (Kägelbanan, kl 21:00-01:00), Maratonbröllop (Sjuan och Stora Scen, kl 12:00-18:00), Sara & Samantha live (Sjuan, kl 21:00-22:00)
Torsdag 31 juli: RFSL tjejfest (Kägelbanan, kl 21:00-01:00), Daniel Kurbas pianobar (Sjuan, kl 18:00-20:00)
Fredag 1 aug: Jazz Är Farligt Allstars (Södra Bar, kl 21:00-02:00), Maria Sveland och Kajsa Bornedal DJ:s (Sjuan, kl 18:00-21:00)
Lördag 2 aug: Post-parad-häng med DJ (Sjuan, kl 16:00-20:00)
Söndag 3 aug: Post-pride-häng med DJ (Sjuan, kl 16:00-19:00)

Gustav Idhammar, gustav.idhammar@sodrateatern.com eller 070-637 59 78