Säsongsstart för Ung Filosofi på Södra Teatern

Den 9 mars är det säsongstart för Ung Filosofi, för 14:e året. Under sju söndagar kommer unga filosofiintresserade att få lära sig formulera frågor, lyssna och tolka tillsammans med jämnåriga. Finns vampyrer? Vad är en bästa vän? Är vi fria? Hur ser ett perfekt samhälle ut?

Varje termin ansöker ett antal barn och unga till Södra Teaterns populära filosofikurser Ung Filosofi. Alla pedagoger är skolade i akademisk filosofi och har en tränad blick för barn och ungas filosofiska resonemang. Pedagoger i vår är Johan G:son Berg, Lars Hammer och Jonathan Clinton.

Johan G:son Berg kommer att leda kurserna för de yngre barnen. På frågan om varför filosofi är spännande svarar han:

– Det som gör filosofi på Södra Teatern så spännande är kombinationen av två saker: för det första att det kan handla om nästan vad som helst. Deltagarna bestämmer ämnet, och alla tankar och allt som händer i vardagen kan vara inspiration. För det andra så är det är på allvar, det är på riktigt. Vi är verkligen ute efter svaret på frågorna, och vi kan hitta det genom att lyssna på varandras tankar.

Vad gör du när du inte leder filosofikurser på Södra Teatern?

Jag arbetar med flera olika filosofiprojekt med unga, exempelvis leder jag filosofisamtal i Hallunda bibliotek och snart drar ett skolprojekt med Botkyrka kommun igång. Jag skriver också på en magisteruppsats i teoretisk filosofi och så är jag engagerad i miljörörelsen, berättar Johan.

Filosofikurserna Ung Filosofi har varit ett populärt inslag på Södra Teatern sedan starten 2000. Liza Haglund har varit ansvarig sedan dess. Hon har bland annat skrivit boken Att tänka noga och tillsammans med Anders Persson Öppet sinne – stor respekt samt Självklart? Inte! (Rabén & Sjögren) och nu senast Att slippa tänka själv tillsammans med Anders Persson och Isak Benyamine (Gidlunds).

Ung Filosofi är indelad i tre samtalskategorier:
Bild och berättelse (9-12 år)
Meningen med livet (12-15 år)
Logiska undersökningar (16-19 år)
Ung Filosofi äger rum på Södra Teatern sju söndagar per termin, i vår den 9, 16, 23, 30 mars och den 6, 13, 20 april.
Samtalen sker utan föräldrar och varje tillfälle pågår i ungefär två timmar med en fikapaus i mitten. Fika ingår i kursavgiften på 900 kr. Cirka 15 deltagare/grupp.

Lena Törner, Pr- och marknadsansvarig Södra Teatern, lena.torner@sodrateatern.com, 070-602 26 36