Skådespelaren Elijah Wood vänder plattor Södra Teatern

DJ: duon Wooden Wisdom bestående av Elijah Wood och Zach Cowie gör sin första Sverigespelning och bjuder på en musikalisk resa med obskyra och grymma danslåtar från alla världens hörn när de gästar Baba Sonics 15-årskalas på Södra Teatern den 10 juni.

Den legendariska indieklubben Baba Sonic fyller 15 år och firar med ett hejdundrande kalas i form av en minifestival på Södra Teatern. Tre dansgolv, inbjudna DJs från hela världen, allsång, indie-picknick och en och annan överraskning utlovas. Första akten som presenteras är Elijah Wood (mer känd som Frodo i Sagan om ringen) som tillsammans med Zach Cowie utgör DJ: duon Wooden Wisdom. Detta blir deras enda spelning i Sverige på turnén, där de också har med sig brittiska DJ Fitz.

Vi började titta på en bokning för några år sedan men det är först nu vi har hittat rätt tillfälle för att flyga in dem. Vi är otroligt glada och stolta att kunna presentera Wooden Wisdom som första bokning till Baba Sonics 15-årsfest säger arrangören Christian Lilja.

Fler akter till minifestivalen presenteras löpande under våren.

Wooden Wisdom
DJ-duo bestående av skådespelaren Elijah Wood och den musikaliska mångsysslaren Zach Cowie. De träffades på en efterfest hos modeskaparna Kate och Laura Mulleavy där Zach spelade skivor och det tog inte lång tid innan de upptäckte att de hade väldigt lika musiksmak. De delade en kärlek till obskyra vinyler från alla världens hörn. Med avstamp i det gemensamma musikintresset bildade de DJ-duon Wooden Wisdom som nu turnerar runt hela världen.

Baba Sonic
I maj 2001 slog indieklubben Baba Sonic för första gången upp sina dörrar och oräkneliga är onsdagarna då köerna ringlat sig långa runt Mariatorget. Sedan dess har Baba Sonic blivit något av en indieinstitution i Stockholms klubbliv. Här har dansats så innertaket rasat och det ryktades om att Södra Latin la in sovmorgon på torsdagar eftersom det inte var någon idé att ha lektioner då. Nu är det dags att fira 15 år i Stockholmsnatten.

15-årsjubileet pågår hela våren med Baba Sonic-fester på Södra Teatern varje månad. Nästa fest blir lördag 5 mars då vi ser Eric Berglund (Ceo & The Tough Alliance) och Sandra Beijer som driver bloggen Niotillfem i DJ-båset. La Grand Final, den stora festen och minifestivalen, går alltså av stapeln den 10 juni.

Lena Törner, pressansvarig, 070-602 26 36, lena.torner@sodrateatern.com

Skådespelaren Elijah Wood vänder plattor Södra Teatern