Smutsig, återfödd och renad – argentinska Astillero väcker nytt liv i tangon

Astillero är den samtida tangons spjutspets. Längst fram i ledet, sofistikerad och sylvass skär den ett blodigt snitt turisttangons nystrykta, kritvita skjorta. Musiken är rå och brutal, uppfödd i hårda, prövande tider. Med en klassisk uppsättning av två bandoneon, violin, cello, kontrabas och piano skapar man verk som tar avstånd från de gamla arrangemangen genom att på äldre tangomästares vis uteslutande leverera egna kompositioner. Den 30 april kommer Astillero till Stockholm för en konsert på Södra Teatern.

Sexmannagruppen bildades 2005 med det uttalade syftet att ta tangon tillbaka till populärkulturen, till gatan och ungdomen. Den tango som under förra århundradet stelnade och blev till något av en musikalisk fossil lösgör Astillero från törnrosasömnen. Den varma kärna som finns dold under stenskorpan är pulserande och levande, men inte alltid vacker; Astillero blottar en tango som i stunder är fylld av dissonanser och tvära kast. Den har fått namnet "Tango de Ruptura" och framförs med ett rockbands energi och scennärvaro ackompanjerat av videoprojektioner på scen.

Den hyllade liksom bespottade tangomodernisten Piazzolla kan skönjas i Astilleros verk, då de likt honom influeras av både jazz och kammarmusik, men Astillero lämnar ändå ett tydligt eget fotavtryck i den avantgardistiska myllan. De tre albumen "Tango de Ruptura" (2006), "Sin descanso en Bratislava (Glosas fuera de tiempo)" (2009) och helakustiska "Soundtrack Buenos Aires" (2013) har mötts av positiv kritik från såväl publik som recensenter. Astilleros medlemmar må vara relativt unga, men har tillsammans lång erfarenhet genom olika tangokonstellationer och skolor så som Argentino Galván-konservatioriet och argentinska Nationella Tangoakademin. Inte minst i Europa har man fått en trogen publik genom återkommande framträdanden och kommande valborgsmässoafton (30 april) blir tredje gången Södra Teatern får  äran att stå värd.

Kvällen går helt i tangons tecken och innefattar även tangoafterwork med Klubb Dekadent i Södra Bar kl 16-19. Mellan kl 18-19 blir det queertango-talk med Charlotte Rivero från Tangoverkstan. Charlotte är en pionjär med queertango i Sverige berättar om den frihet och de möjligheter som öppnas upp med queertango.

Astillero består av Federico Maiocchi (kontrabas), Julian Peralta (piano) Luciano Falcón (cello), Mariano González Calo (bandoneon), Alicia Alonso (violin) och Diego Maniowicz (bandoneon).

Vad: Astillero (ARG)
Var: Stora Scen, Södra Teatern