Södra Teatern anordnar ohämmad Oktoberfest på Mosebacketerrassen

Den 12 och 13 september tar Södra Teatern det tyskaste tyska - Oktoberfest - till Mosebacketerrassen. I ett äkta Biergartentält med plats för hundratals personer kommer det svingas bägare och förtäras korv, schnitzlar, surkål och annat gott som hör Oktoberfest till. Utöver mat och törstsläckare blir det brassband, DJ:s och den skandalösa, normbrytande duon The Swedish Ladies som under kvällen underhåller med opassande upptåg för att alla gäster ska komma i den rätta stämningen.

Oktoberfest har en lång och rik historia i hemprovinsen Bayern och staden München. Den första festen arrangerades redan 1810, och undantaget en handfull gånger, exempelvis vid Napoleons härjningar och i samband med slängar av kolera, har festen pågått varje år under de sexton dagar som föregår den första söndagen i september.

Startskottet gick när Ludvig I av Bayern äktade prinsessan Therese av Sachsen-Hildburghausen och i koppling till giftermålet anordnade en stor offentlig hästkapplöpning. Kapplöpningen blev årligen återkommande men med tiden ändrades nöjesutbudet och hästarna ersattes av ölhallar, tivolin och andra attraktioner. I dagsläget lockar festen miljontals besökare och underhållningen är bred och inkluderar bland annat Centraleuropas enda kvarvarande loppcirkus.

Vid Oktoberfest i München serveras den skummande ölen i enliterskannor kallade Maß. På tallriken finner man exotiska tyska rätter som Schweinebraten, Steckerlfisch och Reiberdatschi, liksom för svenskar mer bekanta Sauerkraut, Würstl, Schnitzel och Knödel. Männen klär sig ofta i traditionella Lederhosen med Tirolerhüte på huvudet, medan kvinnor har på sig dräkten Dirndl.

– Endlich eine Gelegenheit um mein Dirndl abzustauben! Wenn ich nicht zum Oktoberfest fahren kann dann muss das Oktoberfest eben hierhin kommen, säger Södra Teaterns tyskbördige VD Ingmari Pagenkemper.

Södra Teatern tar de bästa delarna av det traditionella och lägger på en egen twist. Maten och ölen behålls i den perfektion som redan är, medan inramningen tillförs hetta. Utöver DJ:s och brassband kommer The Swedish Ladies, jäntelagens hjältinnor, att förgylla tillvaron från start till slut. De levererar ”Bavarian Bratwurst Ho-Down with a Twist”, är fula i munnen men helt snälla, då de förolämpar alla lika mycket - gammal som ung, cis som trans, tysk som svensk. Räkna med flygande skinkor, sprättande ben och många, många öldrickande stunder.

Vad: Oktoberfest
Var: Mosebacketerrassen, Södra Teatern
När: Fredag 12 september (kl 16:00-23:00) och lördag den 13 september (kl 17:00-23:00)

Oktoberfest på Mosebacketerrassen arrangeras i samarbete med Warsteiner Fresh (alkoholfri).

Gustav Idhammar, gustav.idhammar@sodrateatern.com eller 070-637 59 78

Södra Teatern AB är ett helägt dotterbolag till Riksteatern. Huset rymmer Sveriges internationella scen för musik, teater och debatt likväl som restaurang och barer. VD och konstnärlig ledare är Ingmari Pagenkemper. Hela Södra Teaterns program, information om huset, och hjälp att boka biljetter, bord och konferenslokaler finns på www.sodrateatern.com. Pressbilder och pressmeddelanden finns på http://news.cision.com/se/sodra-teatern