Södra Teatern blandar graffiti med Grünewald och Gustav III

Konstuttryck i salig blandning blir det när Södra Bars bar målas av graffitikonstnären RassDafari. I baren finns nämligen en vägg med originalmålning signerad Isac Grünewald och guldornament från Gustav III:s opera, de enda föremål som finns bevarat från denna opera.

Södra Teaterns omtyckta bar Södra Bar kommer under början av nästa år att totalrenoveras. Den befintliga baren försvinner och ersätts av en splitterny, designad av arkitekt Alexander Lervik. Men innan dess låter nu Södra Teatern graffitikonstnären RassDafari gå loss på bardisken med sina sprayburkar. Han har fått fria händer vad gäller motiv och har lovat att hålla sig innanför bar-ramarna med sin konst.

Innan renoveringen vill vi passa på att göra något vi sällan, eller snarare aldrig, får göra i våra K-märkta lokaler berättar Ingmari Pagenkemper VD för Södra Teatern, om graffitiprojektet. Det är också en liten flört med Slussen och projektet OMSTart.

Detta blir Södra Teatern konstnärliga avsked till den bar som serverat så många gäster under större delen av dygnets timmar i många år. Det är också möjlighet att göra något kul och kreativt innan rivningen börjar i januari nästa år.

Projektet går under namnet "Ursäkta röran" och kommer att inkludera Ursäkta röran-drinken, specialblandad av barchefen.

Alla är välkomna att äta och dricka och beskåda den nya och gamla konsten i Södra Bar mellan den 9 december och 23 januari, onsdag-lördag från kl. 17:00 (med undantag för några datum under jul, nyår och trettonhelgen). Fredag den 4 mars 2016 öppnar baren i ny skepnad.

Eftersom Södra Teatern inte på något sätt vill uppmana till olaglig graffiti kommer det att finnas en gästbok att skriva/rita/tagga i.

Lena Törner, pressansvarig, 070-602 26 36, lena.torner@sodrateatern.com

Södra Teatern AB är ett helägt dotterbolag till Riksteatern. Huset rymmer Sveriges internationella scen för musik, teater och debatt likväl som restaurang och barer. VD och konstnärlig ledare är Ingmari Pagenkemper. Hela Södra Teaterns program, information om huset, och hjälp att boka biljetter, bord och konferenslokaler finns på www.sodrateatern.com. Pressbilder och pressmeddelanden finns på http://news.cision.com/se/sodra-teatern