Södra Teatern firar kärleken

Den 14 februari firar Södra Teatern kärlekens dag i mexikansk anda. Mariachiorkestern Fiesta México spelar i Södra Bar och det serveras Tequliadrinkar, bubbel och chokladpraliner. Södra Teaterns egna DJs med VD Ingmari Pagenkemper i spetsen spelar sina bästa kärlekslåtar.

På Alla hjärtans dag slår Södra Teatern upp portarna redan kl 16 med smäktande och mäktiga toner från Fiesta México. Bandet bildades av två svenskar och tre mexikaner som tyckte att det saknades ett mariachiband* i Sverige. Nu är de sex man i orkestern och har redan deltagit flera gånger på den Mexikanska mariachikongressen i Guadalajara. De har också blivit ett fast inslag när mexikanska högtidsdagar som Dia de los Muertos och Día de la Independencía firas i Stockholm. Och nu firar de kärleken på Södra Teatern!

Vi ville göra något på temat ”Kärlek”, snarare än tvåsamhet, berättar Åsa Hamneståhl, producent.

Södra Teaterns personal är mångsidig och här finns flera DJs som spelat plattor på Stockholms alla uteställen. De kan inte riktigt hålla sig ifrån denna syssla och passar därför på att spela på hemmaplan.

Åsa Hamneståhl om vad hon kommer spela; Egentligen är jag inte så mycket för kärlekssånger. Men jag är svag för trassliga karaktärer som rör sig i samhällets periferi, och som inte alltid får ihop hjärtats längtan med normer och hur saker och ting är tänkta att se ut. Så det blir bitterljuv texmex-romantik med Lee Hazlewood, Nancy Sinatra och klassiska rancheras. Och jag hoppas på allsång till Vicente Fernandez…

Jag vill beskriva kärlekens olika stadier, från förälskelsens omtumlande kraft till de första stapplande stegen i en relation över till stunder av besvikelse och slutligt känslan av att bli lämnad. Och så börjar det från början igen. Allt detta kryddat med en rejäl dos sex. I min skivback finns allt från Barry White, Timo Räisänen, Kaah, Isley Brothers, Monica Z, Al Green, Ray LaMontagne och Millie Jackson, berättar Ingmari Pagenkemper om sina låtar.

*Mariachi är en musikgenre som har sitt ursprung i delstaten Jalisco i västra Mexiko.  Ordet Mariachi  sägs vara en anpassning av det franska ordet för bröllop " mariage " och mariachi spelas ofta vid både bröllop och andra högtider.  Den traditionella mariachin består av stränginstrument såsom violin, gitarr och basgitarr, men i slutet av 1930-talet introducerades även trumpeten. En mariachi spelar normalt tre musikstilar sones, rancheras och corridos. Dessa är snarlika, men en corrido är en historia, oftast med viss verklighetsanknytning om en person eller djur (vanligtvis en häst).

Fakta 14 feb:
18:00 och 20:00 Fiesta México i Södra Bar
16:00-21:00 Ingmari Pagenkemper, VD, Åsa Hamneståhl, producent och Carolina Lagersten, eventansvarig spelar kärlekslåter i Södra Bar och Etablissemanget.
21:00-02:00  DJ Masaya spelar i Södra Bar
21:00-02:00 Re:Orient med Mellanösterns bästa hits i Etablissemanget.

SÖDRANS ÖVRIGA ÖPPETTIDER

ETABLISSEMANGET
Tis: 11.30-22.00.
Ons-tor: 11.30-01.00.
Fre: 11.30-02.00.
Lör: 11.00-16.00, 17.00-02.00.
Sön: 11.00-16.00

SÖDRA BAR
Torsdag kl 17.00-01.00, fredag-lördag 17.00-02.00. Övriga dagar i anslutning till arrangemang.

KÄGELBANAN
Här finns två barer som är öppna i samband med evenemang.

För mer information och intervjuförfrågningar kontakta
Lena Törner, PR och marknadsansvarig Södra Teatern
070-602 26 36, lena.torner@sodrateatern.com