Södra Teatern vidgar ramarna för utelivet

Att "gå ut" har länge varit något man i regel gjort under unga år och sena helgkvällar. De gränserna har på senare tid utmanats och Södra Teatern har flera bevis på det: Kommande torsdag gästas Mosebacke Etablissement av klubben Glorias, där DJ:n och klubbvärden Madelein Månsson, själv 70 år, har satt åldersgränsen i dörren till 50 år. Varje lördagseftermiddag under vår och tidig sommar fylls Södra Bar av den barnförbjudna dragbingon It's Motherf***ing Tea Time, som är en maxad version av afternoon tea där vodkan och cavan flödar, musiken från DJ:n är hög och underhållningen består av bingo ledd av en dryg dragqueen vid namn Miss Inga. Och den klassiska queerklubben Slick, som startade för över tio år sen och varit själva urtypen för den gränslösa festen, har nu fått en barnvänlig förfest - Babyslick! - där eftermiddagen innan vuxenslick vigs åt rave för de allra minsta och där ölen ersätts med hallonsaft.

Värt att nämna i sammanhanget är även komikern Mårten Anderssons klubb Sober, där du inte kommer in om du är onykter och där ingen sprit serveras. Fredag 27 mars går den av stapeln med Stephen SimmondsKornél Kovács och Catslap bakom skivspelarna.

– Det märks att den generation som alla verkar ha trott ville sluta gå ut när de blev "vuxna" inte alls vill det. Det känns underbart att kunna ge utrymme för de nya koncept som den publiken lyfter fram, säger Ingmari Pagenkemper, VD och konstnärlig ledare för Södra Teatern.

Glorias har inte bara en hög åldersgräns, utan kör även mellan de högst humana klockslagen 18:30 och 23:00. Musiken består av sköna, roliga och härliga låtar från 50-talet och fram till i dag. Det blir disco, latin, rock och bugg med ”kortare avbrott” för tryckare och styrdans. Klubben är ambulerande och har tidigare hållit till på bland annat Pure vid Stureplan och Trädgårn i Göteborg. Den 2 april är det Mosebacke Etablissement som är skådeplats.

Babyslick äger rum lördag 25 april, samma dag som vårens enda datum för vanliga SlickMellan kl 14-16 dumpas både åldersgräns och alkohol, men rökmaskiner och bra musik består, om än på en barnvänlig ljudnivå. Fri entré, inga krav men säkert gott om kalabalik utlovas. Alla barn som kan, vill eller försöker dansa är välkomna, men då givetvis enbart tillsammans med en vuxen.

Lördagsunderhållningen It´s Motherfucking Tea Time har blivit en dundersuccé där nästan alla datum fram till i sommar är fullbokade (drop in-platser finns dock varje lördag). Miss "Dragloket" Inga tar dagfesten till en ny nivå och fyller Södra Bar med bingo, striptease och danståg. Mellan upptågen är det fri fest som gäller och det till tonerna av DJ:s som Thomas Rusiak, Kim Högstedt och kollektivet LadiesLoveHipHop.

Utöver ovan nämnda står Södra Teaterns vanliga utbud starkt med klubbar varje fredag och lördag i Södra Bar och Mosebacke Etablissement, samt vid tillfällen även i Kägelbanan och Champagnebaren på våning sju.

Södra Teaterns hela utbud finns på hemsidan.

Fakta om klubbarna

SOBER – Nykter nattklubb med Mårten Andersson
Den 27 mars, kl 21:00-02:00, Kägelbanan, Södra Teatern. Entré 220 kr. Åldersgräns 18 år. Läs mer här.

GLORIAS – Klubben för dig som är 50+
Den 2 april, kl 19:30-23:00, Mosebacke Etablissement, Södra Teatern. Entré 50 kr före kl 19, därefter 100 kr. Åldersgräns 50 år. Läs mer här.

IT'S MOTHERFUCKING TEA TIME – Eftermiddagsfest med te, cava och bingo
Varje lördag fr.o.m. 21 mars, kl 15:00-19:00 (bingostart kl 16:00), Södra Bar, Södra Teatern. Entré 115-165 kr. Åldersgräns 18 år. Läs mer här.

SLICK OCH BABYSLICK – Indie-fashion-queer-krazy-artsy-punk-soul
Den 25 april, kl 14-16 (Babyslick), kl 21:00-02:00 (Slick), Kägelbanan, Södra Teatern. Babyslick fri entré, Slick 100 kr. Babyslick ingen åldersgräns, Slick åldersgräns 20 år. Läs mer här.

Gustav Idhammar, gustav.idhammar@sodrateatern.com eller 070-637 59 78

Nya och annorlunda klubbkoncept på Södra Teatern under våren 2015.

Citat

Det märks att den generation som alla verkar ha trott ville sluta gå ut när de blev vuxna inte alls vill det. Det känns underbart att kunna ge utrymme för de nya koncept som den publiken lyfter fram,
Ingmari Pagenkemper, VD och konstnärlig ledare för Södra Teatern.