Spännande pjäser på Södra Teaterns scener

De två sista veckorna i april har Södra Teatern mycket teater att erbjuda. Från Mexico får vi besök av Seña y Verbo, ett konstnärligt och pedagogiskt teaterprojekt för både hörande och döva. Engelsk socialpolitik bjuds det på i pjäsen "Jag heter Mikael", skriven av dramatikern Alan Drury. Avslutningsvis går resan till den grekiska antiken med "Kung Domalde - den oförvitliges saga efter Sofokles Kung Oidipus", ett samarbete mellan Västanå Teater och Riksteatern.

Seña y Verbo: teatro de sordos grundandes 1993 och har uppnått internationellt erkännande för sin höga kvalitet och för den inverkan den har haft på Mexikos dövssamhälle. Teatergruppen med döva och hörande skådespelare spelar för vuxna och barn under hela året. De kombinerar mexikanskt teckenspråk med talad spanska och skapar föreställningar som både döva och hörande kan ta del av. Den 25 april framför de två pjäser på Södra Teatern – "Music for eyes" som är riktad till barn och "Who can possibly understand you!?" som är riktad till vuxna.

Nedan presenteras april månads återstående teaterpjäser i datumordning.

JAG HETER MIKAEL – Socialpolitisk teater av Alan Drury
Pjäsen "Jag heter Mikael" är skriven av den engelske dramatikern Alan Drury och utspelar sig ursprungligen på 80-talet i England under Thatchers styre med avregleringar och ökande klassklyftor. Vi får följa Mikael, lagerkontrollant på Elkomponenter AB. En ensam själ som hamnat utanför det sociala sammanhang som vi alla behöver för att bli bekräftade och älskade. Michels törst efter sällskap och vänskap gör honom till ett begärligt mål för grupper som värderar människor efter hudfärg och bygger ideologi på missnöje. Och Mikael är verkligen missnöjd, både med sitt liv och hur det ser ut i samhället. Framförs av Tomas Norström. Presenteras i samarbete med ABF.
Den 24 april, kl 19:00, Kägelbanan, Södra Teatern. Entré 195 kr, med scenpass 155 kr, studerande och de under 26 år 135 kr.

MUSIC FOR EYES av Seña y Verbo: teatro de sordos [MEX] – Mexikanskt gästspel för förskolebarn
Music for eyes är resultatet av en förening av två olika världar, en värld av tysta bilder av döva och immateriella universum av musik, som förenas av en gemensamt språk: teatern. Föreställningen är avsedd för förskolebarn, men är ändå fascinerande och rörande för publik i alla åldrar. Utan användning av röster utforskar Seña y Verbo oändliga möjligheter som är tillgängliga för kroppen och fantasin. Föreställningen riktar sig till förskolebarn.
Den 25 april, kl 11:00, Stora Scen, Södra Teatern. Fri entré. Föranmälan via Tyst Teater krävs - klicka här för föranmälan.

WHO CAN POSSIBLY UNDERSTAND YOU!? av Seña y Verbo: teatro de sordos [MEX] Mexikanskt teatergästspel
Music for eyes är resultatet av en förening av två olika världar, en värld av tysta bilder av döva och immateriella universum av musik , som förenas av en gemensamt språk: teatern. Föreställningen är avsedd för förskolebarn, men är ändå fascinerande och rörande för publik i alla åldrar. Utan användning av röster utforskar Seña y Verbo oändliga möjligheter som är tillgängliga för kroppen och fantasin. Föreställningen är 90 minuter lång och spelas på mexikansk teckenspråk samt talad engelska.
Den 25 april, kl 19:00, Stora Scen, Södra Teatern. Entré 155 kr. Studerande, pensionär, ungdom under 26 år samt medlem i DRTS 115 kr.

KUNG DOMALDE - DEN OFÖRVITLIGES SAGA EFTER SOFOKLES KUNG OIDIPUS – Myternas myt. Tragediernas tragedi. Sofokles mästerverk.
I detta samarbete med Riksteatern och Västanå Teater förläggs det antika dramat till en ny miljö, vår egen nordiska sagotradition. Med musik, dans, fantastiska kostymer och masker bjuds publiken in till en scenisk värld där tid och rum har upphört att verka och allt är möjligt. Oidipus spås döda sin far och gifta sig med sin mor. För att undvika sitt öde flyr han landet. Men ödet kommer ikapp honom… Kung Domalde är en skrämmande och trösterik historia om att vara människa – där vi hela tiden ställs inför val som vi inte förstår den fulla konsekvensen av. Trots att vi försöker välja rätt kan våra handlingar bli fruktansvärt fel.
Den 29 april, kl 19:00, Stora Scen, Södra Teatern. Entré 250 kr, med scenpass 200 kr.

Gustav Idhammar, gustav.idhammar@sodrateatern.com eller 070-637 59 78