Stjärnfall på Södra Teatern hela mars

David Bowie, Thorsten Flinck, Amanda Bergman och Nour el Refai är några av de lysande stjärnorna som sprider glans på Södra Teatern i mars. Men först upp på scen har vi CajsaStina Åkerström med en tidlös visstund den 2 mars följt av en megahyllning den 3 mars till ikonen Bowie, där alla intäkter går till Cancerfonden.

Utsålda hus lär det bli när Amanda Bergman äntrar stora scen (21-22 mars) och när Nour el Refai därefter berättar om hur det är att vara ledsnast i världen i En komisk depression (29-31 mars, 1 & 8 maj).

Södra Teatern passar också på att fira det persiska nyåret – Nouruz – den 18 mars med det iranska folkmusikbandet Shanbehzadeh Ensemble som är riktiga virtuoser på blåsinstrumenten neyanban och neyjofti. Samma kväll gestaltar Thorsten Flinck alla rollerna i Hjalmar Söderbergs Doktor Glas på stora scenen (18-19 mars).

Världspoesidagen (21 mars) firas på Kägelbanan med bland andra Bob Hansson och Ann Jäderlund och följs upp med att Södra Teaterns granne, Söderbokhandeln, ordnar en unik poesiafton för samtida kinesiska poeter den 16 mars.

På klubbfronten kan vi bland annat presentera den nya technoklubben Underhof (24 mars) och 1-årsjubilerande succéklubben Hip Hop Karaoke (12 mars).

Allt detta och 27 andra evenemang står på kö denna stjärnspäckade månad på Södra Teatern. Här nedan följer alla programpunkter i genre- och datumordning.

KLUBB OCH KONSERT
CAJSASTINA ÅKERSTRÖM- Tidlös visstund med sånger från nya albumet
CajsaStina med musiker bjuder på en visstund i gräns- och tidlöshetens tecken, där i huvudsak egna sånger från aktuella albumet Vreden och stormen varvas med pärlor ur den svenska visskatten. På scenen även Peter Kvint på gitarr, Backa Hans Eriksson på bas och Peter Nilsbo vid flygeln.
Den 2 mars, kl. 19:30, Stora Scen, Södra Teatern. Entré: 395 kr. Åldersgräns: 13 år.

LUNDELLBUNKERN - Sista avsnittet i en serie där tre personer som aldrig lyssnat på Ulf Lundell lyssnar igenom 68 av hans plattor
Podradio där tre kulturjournalister går igenom 68 cd-skivor ur rockveteranens utgivning. Nu är det dags för det sista och 68:e avsnittet som spelas in live inför publik i Champagnebaren. Annika Lantz är examinator.
Den 2 mars, kl. 19:30, Champagnebaren, Södra Teatern. Fri entré.

MONEY [GBR] - Karg och direkt pop från Manchester
Efter att de etablerat sig i Manchester gick det fort att komma utanför stads- och landsgränserna, och de har turnerat spelställen och festivaler runt om i Europa, USA och Kanada. Debutalbumet The Shadow of Heaven, har blivit hyllat i musikpressen och The Guardian skrev: ”The Shadow of Heaven låter som att det skulle kunna vara ett av de där albumen som är början på någonting. […] Det slår dig direkt hur bekant det låter, samtidigt som det skiljer sig från allt annat”. Exakt vad det är början på kan man ta reda på den 2 mars.
Den 2 mars, kl. 21:00, Kägelbanan, Södra Teatern. Entré: 160 kr. Åldersgräns: 18 år.

LET’S DANCE - En hyllningskväll till David Bowie
En musikalisk hyllningskväll tillsammans med Nina Persson, Peter Morén, Jenny Wilson, Maria Andersson, Elin Ruth, Linus Lutti, Sibille Attar, Per Egland, Anna Järvinen, Vera Vinter, Mark Ephraim, Kicki Halmos, JP, Smith & Thell, A Nighthawk, The Heart of the Sun samt Mikael Lundin och husbandet. Ytterligare artister tillkommer.
Den 3 mars, kl. 19:30, Stora Scen, Södra Teatern. Entré: 200 kr. Alla intäkter går till Cancerfonden. Åldersgräns 13 år på konserten, 18 år på den efterföljande festen.

JOEL MULL & THE PERSUADER - Himmel Röd på sjunde himlen
Skivbolaget Parabels releasefest för deras tredje släpp på den egna etiketten. EP:n Himmel Röd är producerad av The Persuader, även känd som Jesper Dahlbäck, och vem passar väl då bättre som kvällens DJ om inte The Persuader himself. Som sällskap i DJ-båset får han en annan superstar, nämligen Joel Mull som är med och styr Parabels label.
Den 5 mars, kl. 22:00, Champagnebaren, Södra Teatern. Entré: 50 kr. Åldersgräns 20 år.

CARLA JONSSON - Eldkvarns förstegitarrist
Utöver att vara Eldkvarns förstegitarrist bidrar Carla Jonsson regelbundet med låtar till bandet. Många av Carlas texter är underfundigt allvarliga och har ett rikt bildspråk. Med på scen är Marcus Olsson.
Den 5 mars, kl. 19:30, Kägelbanan, Södra Teatern. Entré: 325 kr.

SAVAGES [GBR] - Sotad brittisk postpunk
Savages bildades i London 2011 och blivit ett av Storbritanniens mest omtalade band för sina fantastiska liveframträdanden. Malande postpunk där rundgång och brus möter popmelodier och låtskrivande av högsta klass. Den 6 mars gästar ett av indievärldens tveklöst bästa liveband Stockholm. Support: Bo Ningen
Den 6 mars, kl. 20:00, Kägelbanan, Södra Teatern. Entré: 285 kr. Åldersgräns 18 år.

ASTA KASK - En svensk kängpunkklassiker
I över 35 år har Asta Kask levererat briljant svensk punk med ena foten i hardcore och den andra i trallpunk-traditionen. Töreboda-bandet Asta Kask startades redan 1978. Under årens lopp har bandets medlemmar bytts ut, men gjutet som cement i hela Asta Kasks själ står deras outtröttliga sound: stenhård, politisk och alltid lika högljudd punk och hardcore.
Den 11 mars, kl. 20:00, Kägelbanan, Södra Teatern. Entré: 230 kr. Åldersgräns 18 år.

OLDIES - Ska, rocksteady, reggae och jamaicanskt 60-tal
Stockholms ledande ska, rocksteady och boss reggae klubb presenterar två fantastiska DJs från West Sussex. Darren Bennet och Kathleen McGrath aka madam Shorcher, den senare beväpnad med en skivväska proppfull med både tunga favoriter och bortglömda pärlor som inte någon får missa!
Den 11 mars, kl. 21:00, Mosebacke Etablissement, Södra Teatern. Entré: 50 kr. Åldersgräns 20 år.

STRAIGHT NO CHASER [USA] -A cappella-fenomenet återvänder till Sverige!
Straight No Chaser är något så ovanligt som en a cappella-grupp med en enorm fanbase. Tio fantastiska röster som tillsammans skapar häpnadsväckande musik och som med inslag av självdistans och humor berör alla i sin väg.
Den 12 mars, kl. 19:30, Stora Scen, Södra Teatern. Entré: 465 kr. VIP-paket med bl. a meet & Greet 895 kr. Åldersgräns 13 år.

TECHTROPIK PRESENTERAR ZOO BRAZIL, M.A.N.D.Y M.FL -Välkomna tillbaka till nordens sydligaste klubb!
Ett tropiskt kaos utan dess like tillsammans med favoritakten M.A.N.D.Y! Stor och stark lineup med DJ:s och överraskningar och drinkar. Glöm inte shortsen!
Den 12 mars, kl. 21:00, Södra Bar, Södra Teatern. Entré: 120 kr. Åldersgräns 20 år.

WORLD OF VOUGE BALL - För första gången i Sverige - den internationella voguebalen World of Vogue Ball
Här samlas legenderna inom den internationella vogueing och ballroomscenen med både en bal, prisutdelning och en stor efterfest, samt workshops där allmänheten kan lära sig dansa vogue med världens voguelegender!
Den 12 mars, kl. 18:00, Kägelbanan, Södra Teatern. Entré 280 kr. Efterfest 180 kr.

BANGERS ‘N’ MASH - Mod, indie, northern soul och britpop
Klubben som levererar mod, indie, northern soul, manchester, 60’s och massa britpop och drivs av Robert Plasczyk och Weeping Willows frontfigur Magnus Carlson.
Den 12 mars, kl. 21:00, Mosebacke Etablissement, Södra Teatern. Entré: 50 kr. Åldersgräns 20 år.

HIP HOP KARAOKE - Hiphop + karaoke = def!
Vi tillhandahåller instrumentals, utprintade texter, DJs och en jävligt grym MC, samt världens finaste hypemen och hypekvinnor för att boosta dig på scen. Allt du behöver göra är rock the microphone.
Den 12 mars, kl. 21:00 Södra Bar, Södra Teatern. Entré 120 kr. Åldersgräns 20 år.

WAKEY WAKEY [USA] - Eklektisk pop med Michael Grubbs
Wakey Wakey är ett projekt av singer/songwritern och pianisten Michael Grubbs. Projektet är lite av ett amorfiskt väsen, och musiken har tagit form i en mängd olika skepnader. Allt från galna konstprojekt till musik för TV-serien One Tree Hill ryms i Wakey Wakey. Nu aktuell med första fullängdsalbumet Overreactivist
Den 16 mars, kl. 21:00, Kägelbanan, Södra Teatern. Entré: 160 kr. Åldersgräns 18 år.

GABRIEL KELLEY [USA] - Gräsrotsfavoriten från Jills Veranda
Folksångaren från Georgia som gått på musikskola i Lerum och som sedan haft en framgångsrik karriär som låtskrivare och uppträtt på klubbar i nästan varenda stad i hela USA. Han har spelat i allt från gathörn till stora konserthus och medverkade i höstens upplaga av Jills Veranda och Musikhjälpen.
Den 17 mars, kl. 19:30, Stora Scen, Södra Teatern. Entré: 340 kr. Åldersgräns 13 år.

NOUROUZ: SAEID SHANBEHZADE & ENSEMBLE [IRN] - Fira det iranskt nyåret med oss!
Shanbehzadeh Ensemble är ett välkänt folkmusikband bildat i Bushehr i södra Iran 1990. Ensemblen har hänfört publiken i Iran, Europa och Nordamerika med sina starka, translika och fartfyllda rytmer och klangrika melodier. Frontfiguren Saied Shanbehzadeh är inte bara en virtuos på de iranska folkliga blåsinstrumenten neyanban och neyjofti utan även en fantastiska dansare.
Den 18 mars, kl 19:00. Kägelbanan, Södra Teatern. Entré: 215 kr. Under 26, 165 kr. Åldersgräns 20 år.

MO MO LAND - Osmaklig och underbar 90-talsnostalgi
Mo Mo Land är klubben där Patsy Stone hånglar upp KLF till Rhythm Is A Dancer samtidigt som Army of Lovers kastar Buffalos på Ace of Base. I baren kör Enya jello-shotrace med Brian Harvey från East 17.
Den 19 mars kl. 22:00, Södra Bar, Södra Teatern. Entré: 120 kr. Åldersgräns 20 år.

BOB HUND - Vårturné och nytt släpp med landets mest egensinniga rockband
Med förstärkning från Dolores Haze!
I somras gjorde de stora, omtalade konserter på Roskildefestivalen, Popaganda i Stockholm och Malmöfestivalen. I samband med att bandet släpper ny musik drar de nu ut på turné. En turné som kompletteras med en stumfilmskonsert. I vår fortsätter bob hund att vända och vrida på vad konceptet rockband kan vara.
Den 19-20 mars kl. 21:00, Stora Scen, Södra Teatern. Entré: 355 kr. Åldersgräns 18 år.

BOB HUND – STUMFILMSKONSERT - bob hund tonsätter stumfilm från 1929
Under bob hunds nordiska vårturné kommer bandet i varje stad de gör nedslag kombinera vanliga gig med att sätta upp en konsert med nyskriven musik till den klassiska stumfilmen Människa med filmkamera.
Den 20 mars kl. 15:00, Stora Scen, Södra Teatern. Entré: 355 kr. Åldersgräns 13 år.

AMANDA BERGMAN - Amason-sångerskan på egna ben
Sångerskan, musikern och låtskrivaren Amanda Bergman från byn Björka i Dalarna har sedan debuten 2009 varit verksam som soloartist, då under namnen Hajen och Idiot Wind, och allra senast som medlem i bandet Amason. Under hösten har Amanda också gjort hyllade framträdanden tillsammans med Seinabo Sey och Maja Francis, och i december gjorde hon en julkonsert tillsammans med First Aid Kit. Nu är det snart dags för Amanda att släppa sitt första egna fullängdsalbum – Docks.
Den 21-22 mars, kl. 19:30, Stora Scen, Södra Teatern. Entré: 265 kr. Åldersgräns 13 år.

UNDERHOF: ANSWER CODE REQUEST M.FL - Stockholms nya technoklubb
Grandios premiär för Stockholms nya elektroniska klubb Underhof! Med en Berghain-resident, Answer Code Request, Nina Kravitz isländska älskling, Bjarki, och stans dj-grädda bakom skivspelarna så är det bara att köra. Öppet till 05!
Den 24 mars, kl 22:00, Kägelbanan, Södra Teatern. Entré: 175 kr. Åldersgräns 20 år.

ISSA BAND – ARABISKA VÅREN - Konsten som motstånd
Bandet ISSA, en salig blandning av musiker med olika musikaliska bakgrunder, grundades 2013 vid Högskolan för scen och musik i Göteborg. Arabiska våren kretsar kring kriget i Mellanöstern. Issa band spelar live och videokonstnären Donovan von Marten arbetar med musiken genom specialtillverkad grafik som projiceras på bandets kläder. Kristina Issa är låtskrivare, harpist, pianist och sångare. Hon har bl. a skrivit musik för en monologföreställning på Dramaten i Stockholm med harpa, violin och loop-pedal.
Den 30 mars, kl. 19:00, Kägelbanan, Södra Teatern. Entré: 145 kr. Åldersgräns 18 år.

NADA SURF [USA] - Rutinerade indierockers med ny platta
Med ny platta är det amerikanskt indierockband från New York, Nada Surf, åter på turné. Bandet bildades 1992 och en av deras största hits är Popular från debutalbumet som under 90-talet gjorde succé och blev en global hit.
Den 31 mars kl. 21:00, Kägelbanan, Södra Teatern. Entré: 190 kr. Åldersgräns 18 år.

TEATER/PERFORMANCE
VAR ÄR MITT HEM - En sann historia om lycka, krig, flykt och hopp, berättad av huvudpersonen själv
I en gripande monolog berättar skådespelaren Danjin Malinovic om hur hans lyckliga uppväxt i det forna Jugoslavien fick ett brutalt slut när inbördeskriget bröt ut. Med egna ord och bilder, och med varm humor tar han med oss på sin flykt som går via ett korrupt Moskva till Sverige där det visar sig att allt inte blir som han har tänkt sig. Här tvingas han att leva som illegal. Han är bara ett barn. Officiellt sett existerar han inte, han lever vid sidan av men samtidigt mitt i det svenska samhället. Ta del av hans historia som pendlar mellan skratt och allvar utan att lämna någon i publiken oberörd.
Den 7 mars, kl. 19:00, Kägelbanan, Södra Teatern. Entré: 180 kr. Ungdom/scenpass 110 kr.

THE MOON ILLUSION - I gränslandet mellan modern cirkus, dans och visuell teater
Det danska kompaniet Rapid Eye ett underfundigt visuellt universum av magi, musik och lekfullhet. Jonglörerna Samuel Gustavsson och Petter Wadsten leker med tankar om optiska illusioner till intrikata beats från den danska elektronicamusikern Bjørn Svin. Regisserad av Lars Bethke.
Den 10 mars kl. 19:00, Stora Scen, Södra Teatern. Entré 220 kr.

DOKTOR GLAS - Thorsten Flinck spelar Hjalmar Söderbergs klassiker
Thorsten Flinck står för manus och regi och spelar samtliga roller i Hjalmar Söderbergs klassiska roman som utspelar sig vid sekelskiftet i Stockholm. Redan 1905 provocerade historien sin publik och även idag mer än 100 år senare är det en historia som berör på ett sätt som få verk gör.
Den 18-19 mars, kl. 19:30, Stora Scen, Södra Teatern. Entré: 350 kr.

STAND UP YOURS - Mot våren med din feministiska humorklubb!
Gäster: Bianca Kronlöf, Ahmed Berhan, Farida Al-Abani och Elin Almén. Stand Up Yours presenterar briljanta komiker du inte klarar dig utan. Allt under ledning av klubbvärdarna; Shanthi Rydwall Menon, Amanda Lindholm och Pernilla Hammargren.
Den 22 mar (19/4 och 31/5), kl. 19:30, Kägelbanan, Södra Teatern, Entré: 165 kr. Åldersgräns 18 år.

DE MENINGSLÖSA: KATARSIS – EN MÖRDANDE KOMEDI - Yrkesmördarna är tillbaka efter 15 år!
Tarantino-doftande komedi med de jiddrande lågbegåvade yrkesmördarna Psykot, Puckot, Bävern och undercoversnuten Sheriffen. Lik grävs upp, blod sprutas. I kaskader. Folk dör till höger och vänster… Eller? Nu har 15 år passerat och de är äntligen tillbaka. Mer oberäkneliga än någonsin. Var rädda. Var mycket, mycket rädda!
Den 23 mars kl. 19:00, Kägelbanan, Södra Teatern. Entré: 175 kr.

STHLM INTERNATIONAL TAP DANCE FESTIVAL 2016 - Show med världens främsta steppdansare
Några av världens absolut största steppdansare i denna grandiosa galashow med makalös dans, svängande livemusik och rytmisk ekvilibrism! Föreställningen är en del av Stockholm Tap Festival 2016 som pågår 24-29 mars, med workshops, jam sessions och battles. En av världens största steppdansfestivaler med deltagare från över 30 länder.
Den 27 mars, kl. 20:00, Stora Scen, Södra Teatern. Entré 195-285 kr.

EN KOMISK DEPRESSION – AV OCH MED NOUR EL REFAI - Om att vara ledsnast i världen
En ärlig och vass humorföreställning av och med Nour El Refai. Så här personlig har vi aldrig sett Nour förut. Välkomna till en grymt deppig och rolig kväll, fylld av igenkänning och briljant humor.
Kvällen inleds av geniala komikern Moa Svan.
Den 29-31 mars (även 1/4 & 8/5), kl 19:00, Stora scen, Södra Teatern. Entré: 270 kr. Under 26 år, 230 kr.

SAMTAL
DARK MOUNTAIN: THE VILLAGE & THE FOREST - Sökande workshopsamtal i verklighetens utkant
Ett kollektiv konstnärer, författare, artister och regissörer samlats under skuggan av klimatförändringarna. Tillsammans gör de en resa till underjorden, i sökande för en djupare förståelse av konstens roll i en tid då hela vårt levnadssätt ifrågasätts av ekologiska kriser.
Den 7 mars (även 4/4 och 2/5) kl. 18:00, Kägelbanan, Södra Teatern. Fri entré. Dörrarna öppnar kl. 17:00, samtalet pågår 18:00-21:00.

TÄNKA NOGA – UNG FILOSOFI - Filosofikurser för barn och unga
Filosofikurser där barn och unga tillsammans analyserar och vänder och vrider på frågeställningar av vitt skilda slag. Sju lördagar framöver med start 12 mars.

HON, HAN OCH DÖDEN - Sven Wollter i samtal med Daniel Sjölin
Sven Wollter har varit en aktiv och stridbar del av det svenska kulturlivet i 60 år och har spelat på nästan alla de stora scenerna, gjort otaliga filmroller och även gett ut två skivor. Nu, vid 82 års ålder debuterar han dessutom som romanförfattare. Samtalet följs av bokförsäljning, signering och releasemingel.
Den 15 mars kl. 19:00, Stora Scen, Södra Teatern. Entré: 125 kr.

SÖDERBOKHANDELNS POESIAFTON - En unik poesiafton
Söderbokhandeln och kulturföreningen Erya presenterar en unik poesiafton med dikter skrivna av sju samtida kinesiska poeter Zhai Yongming, Ouyang Jianghe, Yu Youyou, Xu Lizhi, Yu Xiuhua, Xi Chuan och Qiao, presenterade av poeterna Johan Jönson, Marie Silkeberg, Magnus William-Olsson, Athena Farrokhzad, Niclas Nilsson, Jasmine Saberi och Elis Burrau.
Den 16 mars, kl. 17:00, Södra Bar, Södra Teatern. Fri entré.

VÄRLDSPOESIDAGEN - Poesins dag firas av Författarcentrum Öst
Författarcentrum Öst firar traditionsenligt Världspoesidagen med en helkväll på Kägelbanan. Bob Hansson är konferencier och läser ur sin nya diktsamling. Han presenterar också sina kollegor Ann Jäderlund, Carolina Thorell, Emma Warg, Agnes Gerner, Magnus William-Olsson, Khashayar Naderehvandi och Simon Matiwos som framträder under kvällen.
Den 21 mars, kl. 19:00, Kägelbanan, Södra Teatern. Entré: 80 kr.

MAT OCH DRYCK
IT’S MOTHERF***ING TEA TIME - Barnförbjuden afternoon tea
Södra Teaterns dekadenta lördagsunderhållning är tillbaka! En barnförbjuden afternoon tea i den praktfulla, sengustavianska och nyrenoverade Södra Bar.
Lördagar kl 15:00, (start 19 mars) Södra Bar, Södra Teatern. Entré 195 kr. Åldersgräns 18 år.

JAZZBRUNCH - En riktig söderklassiker!
I buffén finns varma och kalla brunchrätter och en dessertbuffé. Allt tillagas med stor omsorg, med noga utvalda råvaror och med kvalitet som ledord. Musiken varierar från helg till helg, men alltid med musiker i världsklass.
Lördag och söndag, kl. 11:00-15:30, Mosebacke Etablissement, Södra Teatern. Kostnad 275 kr för musik och buffé.

LUNCH – härlig lunchbuffé
Buffélunch med två varmrätter, soppa, salladsbuffé, måltidsdryck, kaffe/te och sötsak.
Måndag-fredag, kl. 11:00-14:00, Mosebacke Etablissement, Södra Teatern. Pris 125 kr.

À LA CARTE – mellanrätter med fokus på vegetariska rätter
Njut av en god middag i vår nyrenoverade restaurang som serverar mellanrätter med fokus på det vegetariska. Vällagat och hemlagat med bästa råvaror.
Tisdag till lördag från kl. 17:00 (undantag kan förekomma), Mosebacke Etablissement, Södra Teatern.

SÖDRA BAR – Söders vardagsrum med bar och musik
Fredag 4 mars öppnar Södra Bar igen efter en helrenovering. Skönt häng, drinkar och soft musik i Söders bästa vardagsrum.
Fredag och lördag, från 17:00, Södra Bar, Södra Teatern.

FOAJÉBAREN – Södra Teaterns nya bar
Foajébaren hittar du direkt innanför Södra Teaterns huvudentré. Här serveras öl/vin/läsk och lättare tilltugg.
Tisdag till lördag från kl. 16:00, Foajébaren, Södra Teatern.

SÖDRA TEATERNS BILJETTKASSA
Biljettkassan: 08 - 531 99 490. E-post: biljettkassan@sodrateatern.com
Biljettkassan och telefonbokning är öppen måndag-fredag 08:00-16:00 och i samband med evenemang på stora scen. Avvikelser kan förekomma, se hemsidan för aktuell information.

Lena Törner, pressansvarig, 070-602 26 36, lena.torner@sodrateatern.com