Stjärnspäckad kväll när Dag Vag hyllar Stig Vig

Thåström, Ebbot, Nationalteatern och Pugh hör alla till skaran musiker som tillsammans med husbandet Dag Vag hyllar bortgångne Stig Vig på Mosebacketerrassen den 18 juni. Det blir tredje året i följd som en minneskonsert hålls och likt tidigare år utdelas även stipendiet "Det Gyldene Benet". Förra årets mottagare Nike Markelius är givetvis med i årets artistuppställning, som även inkluderar namn som Stina Berge, Sture från Svenska Akademien och Andreas Grega.

Stig Vigs riktiga namn var Per Odeltorp. Han avled hastigt vintern 2012 och omgivningen lämnades i chock. Som låtskrivare, basist och frontman i rockreggaegruppen Dag Vag satte han ett lika personligt som betydelsefullt avtryck inom svensk rockmusik. I över 30 år ledde han bandet som förändrade och vitaliserade den svenska musikscenen. Frånfället av en så tongivande artist lämnade ett stort tomrum bland både fans och musiker.

Utifrån en vilja att hylla Stig Vigs gärning inrättades den nu årligen återkommande hyllingskvällen, liksom "Det Gyldene Benet", ett pris som består av en summa pengar från Stig Vigs minnesfond. Priset tilldelas musiker, institutioner, grupper eller på annat sätt hårt arbetande människor i musikbranschen som verkar i Stig Vigs anda. Mottagaren får även ett smycke föreställande ett gyldene ben, framtaget av guldsmedskonstnären Annika Ekström.

Vi ser fram mot en härlig kväll där musikerkonstellationerna på scen avlöser varandra och Stig Vigs person och gärning lyfts fram på allra bästa sätt.

Komplett artistuppställning 2014:
Thåström, Pugh, Stina Berge, Nationalteatern (representerade av Nikke Ström och Mattias Hellberg), Sture (Svenska Akademien), Ebbot, E-type, Babatunde Tony Ellis, Benny Astor, Papa Dee & Desmond Foster, Andreas Grega, Pohn Jettri och självklart första årets stipendiat Nike Markelius.

Dag Vag består denna kväll av Tage Z Dirty, Zilverzurfarn, Teka Pukk, Bumpaberra, Kopp Te, Per Cussion och Rock-Owe, förstärkt med Bosse Skoglund på slagverk, Kenny Håkansson på gitarr samt Stina Berge, Carina Carlsson och Kärsti Stiege på kör.

Vad: Dag Vag hyllar Stig Vig, minneskonsert med vänner
Var: Mosebacketerrassen, Södra Teatern