Stockholm Burlesque Festival intar Södra Teatern

Ett av världens största och mest välomtalade burleskevents - The International Stockholm Burlesque Festival - slår till staden i fullständig prakt med glitter, glamour, humor, skönhet, politik och vansinne! Den fjärde upplagan av festivalen hålls i år på Södra Teatern den 10 oktober och på Nalen den 11 oktober. Över 50 artister från 13 länder deltar i olika discipliner i en queervänlig blandning bestående av klassisk burlesk och neoburlesk, boylesque, cirkus, kabaret, drag, sång, dans och humor.

Festivalen drivs av internationella burleskstjärnan och sångerskan Fräulein Frauke samt konstnären och fotografen John-Paul Bichard, vilka också är ansvariga för kabaretklubben och föreställningen “Fräulein Frauke Presents”. Festivalen startades av Duchess Dubois och The Amazing Knicker Kittens redan 2010 och har nu växt och anses vara ett av världens absoluta toppevents i burleskkategorin.

Ordet burlesk kommer från italienskans “burla” och betyder ungefär “skämt, förjöjligande och hån”. Som underhållningsformen vi känner till idag blev burlesken stor i slutet av 1800-talet med vaudeville- och varietéshower innehållandes en blandning av komedi, satir och sexuell, kvinnlig frigörelse och underhållning. Kända exempel från den gågna historien är Moulin Rouge, Josephine Baker och filmer som Cabaret med Liza Minelli. Burlesken som konstform dog ut i slutet av 50-talet då moderna “strippklubbar” tog över och kreativiteten i en burlesk liveunderhållning försvann. Under 90-talet började performencekonstnärer och kabaretartister dock återigen upptäcka denna rika kabarettradition och en ny burleskvåg startades med vad som kallas “neoburlesque” - en blandning av extravagant vintage striptease och modern politisk teaterperformance med feministiska och komiska inslag.

Festivalens headliners är New York-baserade performancekonstnären och “The Original King of Boylesque” Tigger! som bjuder på “over the top” underhållning och genderfuck, samt burleskdrottningen och first runner up på världens största burlesktävling och event, The Burlesque Hall of Fame: “The Golden Glamazon”, Sydni Deveroux, även hon från New York. Dessutom alternativartisten inom fetish, fashion, cirkus och konst, belgiskan Natsumi Scarlett, som bland annat bjuder på arealshow. Konferencier är ingen mindre än australienske underbarnet och komiska geniet Reuben Kaye, som just gjorde stor succé på Ystad Teater med Fräuein Frauke Presents. Det bjuds även på storslagna truppnummer, bland annat av Kanadas främsta burleskgrupp Cheesecake Burlesque Revué, sjungande och dansande duetter, och så klart några av Sveriges egna storstjärnor med bland andra Fräulein Frauke, The Amazing Knicker Kittens, Blackbird Burlesque Cabaret, Yvette Les Fesses med flera.

Förutom fantastiska shower bjuds det på workshops, mingel och torsdagsevent på burlesk- och ”speak easy”-baren Melt, red carpet-event på Södra Teatern under fredagen, fotoutställning, livemusik och Octbooberfest: Sveriges burleskscens egen insamlingsgala till Rosa Bandet och Bröstcancerfonden med ett Championship i Tasseltwirl, burlesksporten nummer ett! Det blir raffel, insamling, och tävling under lördagens show på Nalen.

Vad: Stockholm Burlesque Festival
Var: Stora Scen och Södra Bar, Södra Teatern
När: Fredag 10 oktober kl 21:00 (den 11 oktober på Nalen)

För komplett program se http://stockholmburlesquefestival.com/schedule/