Stockholms första Kaffefestival öppnar till helgen

Fredag den 5 september slår Stockholms första Kaffefestival upp portarna. Under tre dagar sätter Södra Teatern och kafferosteriet Johan & Nyström fullt fokus på kaffe. Besökarna kommer att få smaka och känna, träffa kaffeodlare, frossa i kaffeprylar och lära sig allt om kaffe. Till kvällen uppträder band från Italien, Kenya, Colombia och Mexiko med rykande het urban musik.

Hela festivalområdet kommer att fyllas med stationer att vandra mellan. Här kan du lära dig göra det bästa bryggkaffet, rosta på rätt sätt, lära dig om den nya trenden Cold Brew och att göra koppning, vilket är namnet på en riktig kaffeprovning där det krävs mycket sörplande för att få fram alla smaker.

Att göra snygga mönster i kaffet, så kallad Latte Art, kan kännas som en omöjlighet med här får du lära dig grunderna. Och vad är skillnaden på en macchiato, cortado, latte, flat white eller cappuccino? Detta och mycket mer kommer besökarna att uppleva på Stockholms första Kaffefestival.

Dessutom kommer baristor, inköpare och producenter att finnas på plats för att dela med sig av sina resor, erfarenheter och framtidsvisioner. Möt t ex Tobias Palm, vinnaren i Sveriges största kaffetävling Batista Cup 2014 och kaffeproducenterna Graciano Cruz och Toby Smith, båda från Panama.

– Sverige är ett av de länder som konsumerar mest kaffe per invånare i världen. Men det kaffe som dricks är oftast industrikaffe som inte på långa vägar håller samma kvalité som specialkaffe. Specialkaffe är fortfarande rätt okänt för många och på Södra Teatern ser vi en möjlighet att få möta konsumenterna och dela med oss av vår kaffekunskap, säger Anders Nelander från Johan & Nyström.

Banden är handplockade för festivalen och representerar alla den urbana och elektroniska musikscenen. Ninos du Brasil från Italien domineras av explosiva trummor och elektronik som ekar mellan väggarna, medan Savan från Colombia bjuder på minimal techno, Los Macuanos från Mexico skapar en säreget dunkade poptechno och Just a band från Kenya levererar jazziga afro- och hiphoprytmer.

– Nu håller vi tummarna för vackert väder och många kaffesugna och musikhungra besökare, säger Åsa Hamneståhl, projektledare för Kaffefestivalen på Södra Teatern.

PROGRAM FREDAG 5 SEPTEMBER

Aktiviteter pågår mellan 16:00-19:00. Brygg- och espressobarerna håller öppet till 23:00.

Södra Bar
TNT Latte Art Throwdown 20:00.
Ninos Du Brasil – klubb från 20:00 (Klubb Ouch!), live på scen kl 23:00.

Etablissemanget
High Life, DJ-set 22:00-02:00.

PROGRAM LÖRDAG 6 SEPTEMBER

Aktiviteter pågår mellan 12:00-18:00. Brygg- och espressobarerna håller öppet till 23:00.

Kägelbanan
Vad är kaffe & kaffets historia 13:00
Tobys Estate - Möt kaffeproducenten Toby Smith 14:00
Exotiska & exklusiva kaffen 15:00
Filmvisning av dokumentär om Just a Band kl 15:30 (tack till Stocktown)
Varietet & Process - Kaffeproducenten Graciano Cruz från Panama och Lars Pilengrim berättar 16:00
Direct Trade 17:00

Mosebacketerrassen
Sugarcane DJ-set 16:00
Just a Band live 18:00
High Life DJ-set 19:30
Savan + Son Sinu live 20:30

Kaffeworkshop 14:30
Latteworkshop 15:30
Baristakworkshop 16:30
Los Macuanos –från 21:00. Medverkar gör även Richard Rossa, Ossian Reynolds och Sugarcane.

PROGRAM SÖNDAG 7 SEPTEMBER

Aktiviteter pågår mellan 11:00-16:00.

Kägelbanan
Vad är kaffe & kaffets historia 12:00
Oatly 14:00
Varietet & Process - kaffeproducenten Graciano Cruz från Panama och Lars Pilengrim berättar 15:00

Kaffekworkshop 13:30
Latteworkshop 14:30
Baristaworkshop 15:30

För schema och mer information om artisterna se: www.sodrateatern.com/kaffefestivalen

Kaffefestivalens sponsorer Oatly, Moccamaster och Hermelin som kommer att finnas på plats med pop-up shops och demonstrationer av sina produkter.

Lena Törner, lena.torner@sodrateatern.com eller 070-602 26 36
Anders Nelander (marknadschef Johan & Nyström), anders.n@johanochnystrom.se eller 070- 747 19 58
Gustav Idhammar, gustav.idhammar@sodrateatern.com eller 070-637 59 78

Södra Teatern är ett helägt dotterbolag till Riksteatern. Huset rymmer Sveriges internationella scen för musik, teater och debatt likväl som restaurang och barer. VD och konstnärlig ledare är Ingmari Pagenkemper. Hela Södra Teaterns program, information om huset, och hjälp att boka biljetter, bord och konferenslokaler finns på www.sodrateatern.com. Pressbilder och pressmeddelanden finns på http://news.cision.com/se/sodra-teatern