Till häst genom Västerbotten  -  föreställning och bok i ett paket

I juni 2014 lämnar Klungan-medlemmarna Sven Björklund och Olof Wretling Umeå (till häst) för en berättarjakt genom tre årstider i Västerbotten. Som Bröderna Grimm fast 200 år senare. Med hjälp av en sherpa från Arbetsförmedlingen Kultur (utan häst) bärgas en muntlig berättarskatt. Föreställningen Till häst genom Västerbotten framförs 29 och 30 oktober på Stora Scen och alla besökare får även ett exemplar av boken med samma namn.

Till häst genom Västerbotten är en reseskildring (till häst) genom sly och avfolkningsbygd där en ny bild av länet växer fram. Visste du att Åsele var först med att ha en dödsklinik och att inaveln i Västerbotten länge ansågs vara extra arbetsför? Glöm Rödluvan och Snövit – den nya tidens klassiker här, som Postiljonen från Dalkarså och Miami Vice-villan i Brände.

Den 4 november släpps boken och det här är ett unikt tillfälle att få uppleva Västerbottens muntliga berättartradition live och i förväg. Olof och Sven framför utvalda berättelser till Elin Berges dokumentation av den sju månader långa expeditionen. Ett författarmöte som rör sig i gränslandet mellan talbok, powerpoint och berättarskatt.

Sven och Olof utgör ena halvan av teaterkollektivet Klungan som satt upp ett tiotal kritikerrosade föreställningar i Umeå och runt om i landet på turné med Riksteatern och Södra Teatern, och ligger bakom den oförglömliga tv-serien TV-serien Ingen bor i skogen (SVT). Vi som är trogna fans har dessutom kunnat följa dem i Mammas nya kille (P3). Olof syns även som den bortskämde rikemanssonen Bröli i tv- serien Pappas pengar, Sven i långfilmen Jag, Kjell- Olof Feldt i rollen som Kjell-Olof.

I biljettpriset ingår boken och efter föreställningen ges tillfälle att få boken signerad. Föreställningslängd ca 50 minuter.

Vad: På häst genom Västerbotten
Var: Stora Scen, Södra Teatern
När: 29 och 30 oktober kl 19:00

Gustav Idhammar, gustav.idhammar@sodrateatern.com eller 070-637 59 78