Underklädesfest, megafest och gerilladejting under Pride

Pride-festivalen närmar sig med stormsteg och Södra Teatern står redo med de mesta och bästa festerna samt det skönaste mingelhänget. Vi inleder på torsdag 30 juli med den notoriska och årliga Underklädesfesten, fortsätter på fredagen med både gerilladejting och stand up från fräcka flygvärdinnan Pam Ann, för att sedan toppa på lördagen med en queerversion av succén Hip Hop Karaoke samt kronjuvelen Motherf***ing Mega Pride Party - som kvällen till ära kommer pågå ända fram till kl 05. Festen varvar ner på söndagen med ytterligare en föreställning med Pam Ann, samt extraöppet i Champagnebaren för de som vill avsluta veckan med bubbel, kvällssol och stans bästa utsikt.

Motherf***ing Mega Pride Party håller till i Kägelbanan och slår samman gayvärldens olika ekosystem till en utflippad mix med det bästa av allt. Bakom rodret står bland annat Petter Wallenberg och hans Mums Mums, Brit Awards-nominerade DJ:n Zoo Brazil, syskonduon Manic Brothers och houseteamet Decadancia. Värdar för kvällen är Bitchbambi, Andres Sebastian, dragqueenstjärnan Miss Inga och Kim Högstedt.

På menyn står allt från live till tävlingar och givetvis dans, dans, dans: House of Wallenberg featuring Victoria Wilson James från Soul II Soul och The Shamen kör ett par låtar. Mums Mums ordnar Skandinaviens största tävling för dragqueens och alla identiteter är välkomna att tävla om titeln som Skandinaviens nästa stjärn-dragqueen och koras av Sveriges största kändisjury. Svettigt blir det på två olika dansgolv: det ena med den glittrigaste, gladaste pianohousen, det andra med sexiga go go-killar och den snuskigaste, hårda technon. Som prick över i:et ordnar konstnären Makode Linde en tombola med magiska möten och gratis besök på McDonalds(!) att vinna.

Festandet börjar som tidigare nämnt redan på torsdagen i Kägelbanan och då med den beryktade Underklädesfesten. Den äger rum endast en gång om året - under Prideveckans torsdag - och är hela årets mest omtalade, älskade och efterlängtade fest där alla sorters sexualiteter, könsidentiteter, kroppar och åldrar slår klackarna i taket i bara trosor och kalsonger.

– Alla som kommer till Underklädesfesten för första gången säger att de minsann inte kommer våga ta av sig något. Sen dröjer det två minuter så slänger de av sig kläderna och dansar tills svetten rinner. Det spelar ingen roll hur du ser ut eller vilken kropp du har. Det finns en glädje här som du inte hittar någon annanstans. Inga kläder = ingen attityd. Nu blir vi återigen glada grottmänniskor som dansar halvnakna i grottan, berättar Petter Wallenberg, klubbens grundare och arrangör.

Men allt under Pride är inte fest och sena nätter. Två nerslag av komikern Pam Ann får också plats. Med skyarnas vassaste tunga, mest dekadenta leverne och samtidens skarpaste iaktagelser har hon vid många tillfällen fått Stora Scen att skaka av skratt och den 31 juli samt 2 augusti kommer inte vara några undantag.

Fredag 31 juli är också datumet för ytterligare en något lugnare tillställning. I Champagnebaren blir det då Gerilladejting för gaykillar, med stans bästa utsikt som bonus. Som vanligt så är det besökarna som gör kvällen och alla rekommenderas lämna mobilen hemma och bara vara i nuet. Allt sker till skön disco och soul från DJ:n Tom Pyl.

Sist men inte minst kan vi nämna vårens och sommarens succéklubb Hip Hop Karaoke, där alla sugna kan prova att köra sina favoritrappares låtar inför en entusiastisk publik. Till deras kväll under Pride - lördag 1 augusti i Södra Bar - blir det sedvanlig brakfest toppat med överraskningar. Allt avslutas sedan på söndagen, då Champagnebaren håller extraöppet för alla de som vill varva ner veckans festligheter med ett glas skumpa, eller vill varva upp inför sista föreställningen med Pam Ann.

– Årets Pride-fester på Södra Teatern blir de mest intensiva någonsin. Allt från humor till megafest till loungehäng. Vi kör det mesta utom schlager, men den biten är det så många andra som gör ändå, avslutar Martin "Miss Inga" Johansson, nattklubbschef på Södra Teatern.

Vad: Fester och annat på Södra Teatern under Stockholm Pride
Var: Kägelbanan, Champagnebaren och Södra Bar, Södra Teatern
När: Från torsdag 30 juli till söndag 2 augusti

Underklädesfesten, torsdag 30 juli, kl 22-03, entré 120 kr, åldersgräns 20 år. Facebook-event.
Pam Ann - Queen of the Sky, fredag 31 juli och söndag 2 augusti, kl 19:00, entré 335-435 kr.
Gerilladejting, fredag 31 juli, kl 18-02, fri entré, åldersgräns 20 år. Facebook-event.
Hip Hop Karaoke, lördag 1 augusti, kl 21-03, fri entré, åldersgräns 20 år.
Motherf***ing Mega Pride Party, lördag 1 augusti, kl 21-05, entré 140 kr, åldersgräns 20 år. Facebook-event.
Champagnebaren goes Pride, söndag 2 augusti, kl 18-01, åldersgräns 18 år.

Följ gärna Södra Teatern på Facebook, Instagram och Twitter.

Gustav Idhammar, pressansvarig, gustav.idhammar@sodrateatern.com eller 070-637 59 78
Martin Johansson, nattklubbschef, martin.johansson@sodrateatern.com eller 070-916 81 14

Södra Teatern AB är ett helägt dotterbolag till Riksteatern. Huset rymmer Sveriges internationella scen för musik, teater och debatt likväl som restaurang och barer. VD och konstnärlig ledare är Ingmari Pagenkemper. Hela Södra Teaterns program, information om huset, och hjälp att boka biljetter, bord och konferenslokaler finns på www.sodrateatern.com. Pressbilder och pressmeddelanden finns på http://news.cision.com/se/sodra-teatern

Snabbfakta

Likt tidigare år arrangerar Södra Teatern fester och andra happenings under Stockholm Pride. På schemat står bland annat Underklädesfesten, Gerilladejting och kronjuvelen Motherf***ing Mega Pride Party.

Citat

Årets Pride-fester på Södra Teatern blir de mest intensiva någonsin. Allt från humor till megafest till loungehäng. Vi kör allt utom schlager, men den biten är det så många andra som gör ändå.
Martin Johansson, nattklubbschef på Södra Teatern samt även känd som dragqueenartisten Miss Inga
Alla som kommer till Underklädesfesten för första gången säger att de minsann inte kommer våga ta av sig något. Sen dröjer det två minuter så slänger de av sig kläderna och dansar tills svetten rinner. Det spelar ingen roll hur du ser ut eller vilken kropp du har. Det finns en glädje här som du inte hittar någon annanstans. Inga kläder = ingen attityd. Peace and love. Det är viktigt i dessa tider. Nu blir vi återigen glada grottmänniskor som dansar halvnakna i grottan.
Petter Wallenberg, grundare och arrangör av Underklädesfesten