Christer Thörn ny HR-direktör i Södra

Christer Thörn har utsetts till ny HR-direktör i Södra. Han kommer att ingå i Södras koncernledning och rapportera till VD och koncernchef Lars Idermark.

Christer är 47 år gammal, gift och har tre barn. Han kommer närmast från en befattning som HR direktör och TQM chef på den börsnoterade koncernen PartnerTech. Han har tidigare varit verksam inom försvarsmakten och i olika personalchefsroller på Tetra Pak samt som produktionschef på Distansapoteket i Hässleholm. Christer har en gedigen chefs- och ledarutbildning med sig från försvarsmakten och har lång och bred erfarenhet inom HR-området från såväl Tetra Pak som PartnerTech. Christer kommer under hösten att överta ansvaret för koncernens HR-funktion från Carina Olson som kommer att fortsätta som är ekonomi- och finansdirektör.

För ytterligare information, kontakta gärna:

Lars Idermark, vd och koncernchef, Södra
tfn 0470-894 35

Christer Thörn, tillträdande HR-direktör, Södra
tfn 070-290 65 99

Södra är en koncern med omfattande skoglig verksamhet och en av de ledande producenterna av pappersmassa, trävaror och bioenergi. Företaget, som ägs av 51 000 sydsvenska skogsägare, har 3 800 anställda och omsätter 17 miljarder kronor.

Södra grundades 1938 och är Sveriges största skogsägarförening med mer än 51 000 skogsägare som medlemmar. Södra är också en internationell skogsindustrikoncern med 3 400 medarbetare runt om i världen. Omsättningen 2017 var 20,5 miljarder kronor. Vi producerar trävaror och träinteriörprodukter, pappers- och textilmassa och grön energi. Vi tar vara på alla delar av trädet och utvecklar nya produkter ur den fantastiska råvara som skogen ger. Södra är en världsledande producent av massa och har även en av Europas största sågverksrörelser. Genom värdeskapande relationer och långsiktigt agerande visar Södra vägen för nästa generations skogsbruk.