Framtidssamtal på Södras föreningsstämma

Vid Södras föreningsstämma i Kalmar den 15 maj deltog omkring 300 personer, varav 200 fullmäktige. Dagen ägnades åt samtal kring Södras framtid, beslut om utdelning och nya stadgar.

Författaren och biologen Stefan Edman deltog i ett samtal om Södras framtid och skogens roll och möjligheter i det biobaserade samhället tillsammans med Christer Segerstéen, styrelseordförande, Lars Idermark, vd och koncernchef, Gunilla Saltin, chef för Södra Cell och Håkan Larsson, Södras skogsdirektör.

Under eftermiddagen genomfördes de stadgeenliga stämmoförhandlingarna. Vinstutdelning till medlemmarna på 281 miljoner kronor var ett av de beslut som fattades. Beslutet innebär en utdelning på 4 procent på insatskapitalet (112 miljoner kronor) och 5 procent på virkesleveranserna (169 miljoner kronor). Samtidigt beslutades om utdelning på förlagsinsatser, serie D, med 5,7 procent (7 miljoner kronor).

- Det är viktigt att våra ägare känner att vi är långsiktiga i utdelningsfrågorna och att de får avkastning på både sitt riskkapital och sina virkesleveranser. Vinstdelningen bidrar till att göra det lönsamt med ett aktivt skogsbruk och ett aktivt deltagande i Södra, säger Södras styrelseordförande, Christer Segerstéen.

Stämman behandlade 15 motioner och fattade även beslut om nya stadgar. Motionerna rörde ett stort antal ämnen, exempelvis utveckling av affärsformer för virkeshandel och hur Södra ska kunna skapa avsättning för medlemmarnas lövvirke och sågtimmer från nya trädslag.

Vid förra årets stämma ändrades stadgarna så att styrelsens ordförande väljs av stämman. Christer Segerstéen fick av årets stämma förtroendet att fortsätta som ordförande.

Nya styrelseledamöter
Som nya ledamöter i Södras styrelse valdes Karin Andersson, Ulf Johansson och Anders Roman.

Karin Andersson är agronom och sedan 15 år verksam inom det internationella konsult- och analysföretaget Kairos Future. Hon har tidigare arbetat inom SLU och LRF, bland annat som utbildningschef. Karin ingår i styrelsen för Kairos Future och i utbildningsföretaget Humanus Syd. Hon och äger en skogsfastighet i Nässjö kommun och är medlem i Södra sedan 1999.

Ulf Johansson är anställd inom LRF sedan 2005, för närvarande inom LRF:s region Halland. Han har en lång erfarenhet från skiftande uppdrag som förtroendevald i olika organisationer, bland annat inom Södras skogsbruksområde Norra Halland. Han har idag styrelseuppdrag i Falkenbergs Sparbank och Harplinge Lantmän. Ulf har en skogsfastighet i Falkenbergs kommun och är medlem i Södra sedan 1989.

Anders Roman är civilekonom samt ägare av Romans Fastigheter AB och Acconia Resultatskap AB. Han har tidigare varit verksam på olika befattningar inom Electrolux-bolagen. Utöver styrelseuppdrag i Stiftelsen Fria Media, Romans Fastigheter AB och Acconia Resultatskap AB ingår Anders i styrelsen för Swedbank Jönköping och Kanonaden Entreprenad. Anders äger ett antal skogsfastigheter, är bosatt i Gränna och medlem i Södra sedan 1997.

Stipendiat och pristagare
I samband med föreningsstämman presenterades också årets Gösta Edström-stipendiat och mottagaren av priset till hedersordföranden Lars-Eric Åströms ära.

2014 års stipendium ur Gösta Edströms Hedersfond på 40 000 kronor tilldelades Thomas Kronholm, doktorand vid Lantbruksuniversitetet i Umeå. Han fick stipendiet för sitt arbete kring temat ”Vad ska ett medlemskap i föreningen erbjuda den enskilde skogsägaren och vilka förväntningar på den enskilde medlemmen ska i sin tur finnas från organisationens sida i en modern skogsägarförening.”

Mathilda Clausén Wingårdh, förtroendevald i Södra, fick ta emot 30 000 kronor i pris till hedersordföranden Lars-Eric Åströms ära. Mathilda är engagerad i Södras nätverk för förtroendevalda kvinnor och i Södras arbete med självverksamhet och säkerhetsfrågor.

För mer information, kontakta gärna:
Lars Idermark, vd och koncernchef, tfn: 0470-894 35
Christer Segerstéen, styrelseordförande Södra, tfn 070-637 98 20
Magnus Berg, medlemschef Södra, tfn 070-52 894 83

Södra är en koncern med omfattande skoglig verksamhet och en av de ledande producenterna av pappersmassa, trävaror och bioenergi. Företaget, som ägs av 50 000 sydsvenska skogsägare, har 3 500 anställda och omsätter 17 miljarder kronor.