Han prisas för sitt skogliga arbete

Årets pris till Lars-Eric Åströms ära går 2015 till Bertil Svensson, Olofstorp, som under många år varit förtroendevald i Södra.

– Jag är tacksam för förtroendet och kommer fortsätta arbeta bland annat för att naturskyddare ska förstå skogsbruk, sa Bertil vid prisutdelningen.

Vid dagens Föreningsstämma fick Bertil Svensson motta årets pris på 30 000 kronor till Lars Eric Åströms ära. De senaste åren har Bertil varit en engagerad ledare inom kampanjen Skogens vatten och genom exkursioner och skogsvandringar på sin fastighet sprider han kunskap om den svenska skogsbruksmodellen och hur den fungerar i praktiken.

– Bertil är en stark symbol för familjeskogsbruket och skogsägarnas vilja att värna och vårda skogen som livsmiljö både för såväl människor som flora och fauna. Genom sitt engagemang i den lokala kretsen av Svenska Naturskydds­föreningen i Lerum bidrar Bertil till att föra fram skogsägarnas syn på naturvård och skogsproduktion. Genom sin trovärdighet och långa erfarenhet bidrar han på detta sätt till att öka förståelsen och insikten om fundamentet i skogspolitiken: frihet under ansvar, sa styrelsens avgående ordförande Christer Segerstéen i samband med prisutdelningen.

Bertil är mycket aktiv som både naturvårds- och vattenombud och har på sin fastighet kombinerat skogsproduktion och miljövård på ett unikt sätt, vilket bland annat resulterat i ett miljöpris från Lerums kommun.

Även Skogsstyrelsens tidning, Skogseko, har 2014 uppmärk­sammat Bertil Svensson arbete med att i praktiken kombinera miljö och produktion.

Om Bertil Svensson
Född: 1951
Bor: Olofstorp
Fastighet: Sävidsbo

Uppdrag inom Södra
Förtroendevald – ordinarie förtroenderådsledamot sedan 2002
Suppleant i förtroenderådet 1998-2001

Södras pris till Lars-Eric Åströms ära instiftades när han 2010 avgick ur styrelsen efter 31 år, varav 17 år som ordförande.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Magnus Berg, medlemschef
Tfn: 0470- 894 83