Karin Emilsson lämnar Södra

Karin Emilsson, teknisk direktör, har valt att efter 27 år i företaget satsa på en karriär utanför Södra. Karin Emilsson har under sina år i koncernen haft olika roller, både inom Södra Cell i Mönsterås och Värö och senare också inom forskning och utveckling (FoU).

Karin Emilsson har varit teknisk direktör för Södra sedan 2008 och har inom sitt ansvarsområde haft innovation och hållbarhet.

– Jag har ägnat en stor del av mitt liv åt Södra och har på senare tid fokuserat på innovationsfrågorna. Jag har haft en fantastisk tid inom Södra där jag tillsammans med min grupp och affärsområdena arbetat för att både behålla gamla och att hitta nya affärer. Nu vill jag fortsätta att fördjupa mig inom innovationsarbetet och arbeta med nystartade företag inom den gröna näringen, säger Karin Emilsson.

– Karin har varit en stor tillgång för Södra och vi vill tacka henne för sina många och förtjänstfulla år och önskar henne lycka till i sin framtida gärning, säger Lars Idermark, koncernchef för Södra.

Karin Emilsson är kvar i koncernen fram till årsskiftet. Rekrytering av hennes efterträdare har inletts.

För frågor, vänligen kontakta:

Karin Emilsson, teknisk direktör Södra, tfn 0705-78 72 32
Lars Idermark, vd och koncernchef Södra, tfn: 0470-894 35

Södra är en koncern med omfattande skoglig verksamhet och en av de ledande producenterna av pappersmassa, trävaror och bioenergi. Företaget, som ägs av 50 000 sydsvenska skogsägare, har 3 500 anställda och omsätter 17 miljarder kronor.