Kommersiellt steg för Durapulp

Södra tar det första kommersiella steget ut på den internationella marknaden för biokompositmaterialet Durapulp. Det sker genom samarbete med brittiska James Cropper PLC och ambitionen är att nå konsumentmarknaden med produkter som har Durapulp som råvara.

Södra och James Cropper väver ihop sina respektive kärnkompetenser och skapar krossfunktionella expertteam som syftar till att utveckla Durapulp-lösningar för ett brett användningsområde.

– James Cropper har hög teknisk kompetens och en global marknadstäckning som gör att vi kan öka tempot i att kommersialisera Durapulp, säger Anna Altner, projektledare i Södra för Durapulp.

– Samarbetet ska inledningsvis främst ske inom nisch- och lyxförpackningar men vi ser även bredare användningsområden, inklusive trädgårdsmarknaden, säger Jacqueline Redman, strategisk marknads- och innovationschef på James Cropper.

James Cropper arbetar med specialpapper och konvertering och har teknisk fiber som en del av produktportföljen. Företaget har spetskompetens inom skräddarsytt färgat papper och har de senaste sex månaderna vunnit två utmärkelser för innovativa hållbara lyxförpackningar, det senaste i Shanghai. James Cropper har även varit framgångsrikt inom teknisk fiber med produkter för bland annat bil och flygindustrin.

– Vi ska nu utforska om vi kan etablera värdefulla användningsområden för vår unika produkt på dessa marknader, säger Urban Blomster, affärsutvecklare på Durapulp.

Södra har sedan tidigare ett samarbete på teknikområdet med Swt Paper, ett privatägt affärsutvecklingsföretag i Varberg inom kundanpassade papper- och kartongprodukter. Det samarbetet gör det möjligt att ta fram våtformade Durapulp-demonstratorer som visar materialets möjligheter inom kundanpassade förpackningar och kartonger.

Durapulp är ett biokompositmaterial som består av speciellt utvald massa från Södra Cell och en förnybar biopolymer. Dessa två komponenter ger vid vidare bearbetning speciella egenskaper som exempelvis fukttålighet, styrka och hårdhet.

James Cropper PLC är en koncern med mer än 500 anställda och en omsättning på ca 80 miljoner pund.

För ytterligare information, kontakta:
Anna Altner, projektledare Durapulp Södra, tfn 0340-63 35 07
Urban Blomster, affärsutvecklare Durapulp Södra, tfn 0340-63 37 32
Jacqueline M Redman, strategisk marknads- och innovationschef James Cropper, tfn  +44 (0) 15 39 81 83 92