Låga bud gör att försäljningsprocessen kring Södra Cell Tofte avbryts

Nu avbryter Södra arbetet med att försöka sälja Södra Cell Tofte. Anledningen är att de bud som kommit in är för låga. Beslutet kommer nu att anmälas till fylket. Om ingen lösning nås under den månadslånga karenstiden planeras produktionen att stoppas den 1 maj.

- Vi har arbetat med att hitta en köpare till bruket i Tofte i snart ett halvår och under den tiden har vi haft kontakt med ett stort antal möjliga köpare. Vi tvingas dock konstatera att det är ett begränsat antal bud som inkommit och att nivåerna på de lagda buden är för låga för att det ska vara meningsfullt att fortsätta försäljningsprocessen, säger Gunilla Saltin, tf vd Södra och vd Södra Cell.

Södra har under en längre tid arbetat med att nå lönsamhet vid Södra Cell Tofte. Trots att flera åtgärder har vidtagits har utvecklingen inte gått att vända. I oktober 2012 inleddes därför en process för att hitta en köpare. I februari i år offentliggjordes Södras avsikt att avveckla sitt ägande i Södra Cell Tofte och att en process för försäljning hade inletts. Kontakter har tagits med ett stort antal potentiella köpare runt om i världen. De bud som kommit in har dock bedömts vara för låga och försäljningsprocessen har därför avbrutits. Beslutet innebär att produktionen vid bruket planeras att stoppas den 1 maj.

Fakta om Södra Cell Tofte
Fabriken i Tofte köptes av Södra år 2000. Produktionskapaciteten uppgår till 400 000 ton kemisk pappersmassa. Fabriken har cirka 300 anställda.

För mer information, kontakta gärna:
Gunilla Saltin, vd Södra Cell och tf koncernchef, Södra
tfn 0470-855 91

Magnus Berg, informationsdirektör, Södra
tfn 070-52 894 83

Södra är en koncern med omfattande skoglig verksamhet och en av de ledande producenterna av pappersmassa, trävaror och bioenergi. Företaget, som ägs av 51 000 sydsvenska skogsägare, har 3 800 anställda och omsätter 17 miljarder kronor.