Målad ytterpanel en bra affär för alla

Södra Timbers satsning på målad ytterpanel är en succé. Sedan starten i egen regi förra hösten har försäljningen ökat med över 40 procent.
– Marknaden är mogen för den här produkten.  Både proffs och slutkonsument har förstått att de får en kvalitetsprodukt till ett bra pris och bästa tänkbara totalkostnad. Att panelen kan monteras året om är givetvis en stor fördel, säger Fredrik Gustavson, försäljningschef Sverige för Södra Timber.

Södra Timber investerade förra året i en av Sveriges modernaste målningsanläggningar för grundmålad samt mellanstruken ytterpanel vid sågverket i Långasjö. Samarbetspartner är Akzo Nobel som står för den goda tekniska kunskapen inom målning. Förra hösten lanserades produkten med ett intensivt marknadsföringsarbete som nu gett resultat. Kunder förstår och uppskattar produkten.

Södra Timber levererar tre målade produkter, en som är grundmålad och en som är grundmålad och mellanstruken i en kulör, för tillfället vit. För den tyska marknaden erbjuder man även en fyrsidig grundmålad premiumprodukt som är folierad.

– På den mellanstrukna panelen kan slutkonsumenten göra slutmålningen när panelen sitter på plats. I dagsläget är marknaden för mellanstruken panel i kulör liten, därför mellanstryker vi endast i vitt. Om marknaden skulle börja efterfråga mellanstruken panel i till exempel gult eller rött, har vi möjlighet att erbjuda det, säger Fredrik.

Ekonomin talar för målad ytterpanel.

– Du får en produkt som är målad under optimala förhållanden både vad gäller påläggningsmängd och klimat. Kunden betalar för råvara och färg och får arbetet på köpet. Dessutom underlättar det att inte vara styrd av årstiden utan kunna sätta upp ytterpanel året om. Rekommendationen är att slutmålning alltid bör utföras inom nio månader efter montage.

Inför 2015 anpassas och utvecklas sortimentet.

– Vi måste utveckla och ändra vårt sortiment efter de trender som råder och vi är helt övertygade om att grundmålad och mellanstruken panel kommer att ta betydande marknadsandelar framöver. Utvecklingen i branschen går mot att göra det enklare för slutkonsumenten och det gäller såväl proffs som gör-det-självare och här hjälper vi dem alla, säger Fredrik.

För ytterligare information kontakta:

Fredrik Gustavson, försäljningschef Sverige för Södra Timber, tfn: 0722-351103

Södra är en koncern med omfattande skoglig verksamhet och en av de ledande producenterna av pappersmassa, trävaror och bioenergi. Företaget, som ägs av 50 000 sydsvenska skogsägare, har 3 500 anställda och omsätter 17 miljarder kronor.

Södra grundades 1938 och är Sveriges största skogsägarförening med mer än 51 000 skogsägare som medlemmar. Södra är också en internationell skogsindustrikoncern med 3 400 medarbetare runt om i världen. Omsättningen 2017 var 20,5 miljarder kronor. Vi producerar trävaror och träinteriörprodukter, pappers- och textilmassa och grön energi. Vi tar vara på alla delar av trädet och utvecklar nya produkter ur den fantastiska råvara som skogen ger. Södra är en världsledande producent av massa och har även en av Europas största sågverksrörelser. Genom värdeskapande relationer och långsiktigt agerande visar Södra vägen för nästa generations skogsbruk.