Markägande skogsaktörer finansierar inventering av betesskador

Södra satsar tillsammans med Sveaskog, Holmen, Svenska kyrkans stift, Skogssällskapet och Häradsmarken (allmänningar i Östergötland) tre miljoner kronor på att under 2014 genomföra betesskadeinventering på växande ungskog i södra Sverige enligt SydÄbin-metoden.

Den nya viltförvaltningen som beslutades av riksdagen år 2010 är underfinansierad av samhället. Nu tar Södra och övriga aktörer ansvar för att fullfölja intentionerna i riksdagsbeslutet, säger Södras styrelseordförande Christer Segerstéen.

En framgångsrik förvaltning av klövviltstammarna kräver bättre beslutsunderlag. Skogsstyrelsen har utvecklat sin metod för inventering av betesskador i skog, ÄBIN, och anpassat den för Götaland, SydÄbin. Metoden innebär att skador mäts på fler trädslag än tall. Det ökar användbarheten i områden där tallungskog är mindre vanlig.

Den nya metoden har under 2013 prövats i tio älgförvaltningsområden i Götaland. Sammantaget visar resultatet på höga betesskador samt att föryngring med gran dominerar i de flesta områden.

Testinventeringarna har gett oss ny kunskap och erfarenhet. Det finns med andra ord goda möjligheter att påbörja inventering i hela södra Sverige, säger Göran Örlander, skogschef i Södra.

För en stor markägare som Sveaskog är det givetvis viktigt att ha tillgång till kunskap och fakta om hur omfattande betesskadorna är på våra föryngringar. Eftersom vi förvaltar klövviltet gemensamt välkomnar vi samarbetet med övriga markägare för att få en helhetsbild på skadesituationen över hela södra Sverige, säger Kjell Gustavsson, skogsskötselchef Sveaskog.

Svenska kyrkan är en stor markägare i södra Sverige. Vi vill medverka till förbättrade möjligheter för både markägare och jägare att få en bild av hur omfattande skadorna på ungskogarna är i dag och hur vi hittar gemensamma lösningar för att få skogsproduktion och vilt i balans. Därför ställer sig nu fem kyrkostift bakom initiativet till ett skadeinventeringsprojekt, säger Claes-Göran Johansson, stiftsjägmästare Växjö Stift.

I samverkan med markägande skogsaktörer avser Södra att genomföra älgbetesinventering på minst hälften av älgförvaltningsområdena i Götaland 2014 samt arbeta med att utveckla SydÄbin så att den blir så kostnadseffektiv som möjligt.

Ambitionen är att informationen till älgförvaltningsområden, älgförvaltningsgrupper, älgskötsel- och licensområden blir relevant och tydlig. Genom det här initiativet tar vi ett viktigt och avgörande steg mot en långsiktig lösning för en fungerande klövviltförvaltning i södra Sverige, säger Göran Örlander.

Grundinställningen från skogsbruket och markägarna är dock fortfarande att samhället i högre utsträckning än för närvarande bör ställa tillräckliga ekonomiska resurser till förfogande för att viltförvaltningen skall bli lyckosam i alla dess delar, säger Christer Segerstéen.

För mer information, kontakta gärna:
Christer Segerstéen, ordförande Södras styrelse, 070-637 98 20
Göran Örlander, skogschef Södra, 0470-893 62
Mats Blomberg, näringspolitisk expert Södra, 0470-894 80
Magnus Berg, informationsdirkstör Södra, 0470-894 83

Södra är en koncern med omfattande skoglig verksamhet och en av de ledande producenterna av pappersmassa, trävaror och bioenergi. Företaget, som ägs av 51 000 sydsvenska skogsägare, har 3 800 anställda och omsätter 17 miljarder kronor.

Citat

Den nya viltförvaltningen som beslutades av riksdagen år 2010 är underfinansierad av samhället. Nu tar Södra och övriga aktörer ansvar för att fullfölja intentionerna i riksdagsbeslutet.
Christer Segerstéen, Södras styrelseordförande