Mats Wilander, Södra och Växjö TS i satsning på unga tennistalanger

Skogsindustriföretaget Södra satsar på utveckling av svensk tennis i samarbete med åttafaldiga Grand Slam-vinnaren Mats Wilander och Växjö Tennissällskap. Tillsammans bildar de tre parterna Wilander on Wheels/Växjö TS/Södra – Tennis Team.

– Det finns så många duktiga spelare och ledare inom tennisen i Växjö. Med det här samarbetet med Södra och Växjö TS hoppas jag kunna sporra unga talanger som vill satsa ännu mer på sin tennis, säger Mats Wilander.

Målet för samarbetet är att i större utsträckning satsa på och utveckla de bästa tennisungdomarna inom Växjö TS. Ungdomar i olika ålderskategorier kommer att få del av ekonomiska resurser inom Wilander on Wheels/Växjö TS/Södra - Tennis Team. Nära 50 av de mest lovande spelarna inom Växjö TS omfattas av samarbetet, som är långsiktigt och kommer att pågå under flera år.

Genom Wilander on Wheels/Växjö TS/Södra – Tennis Team ges ett större antal spelare möjlighet att utvecklas inom tennisen. Det blir exempelvis mer tid med ledare än tidigare och möjlighet att delta i fler aktiviteter, deltagande i fler tävlingar och fler specialutformade träningsevenemang. Allt i syfte att stärka goda tennistalanger.

– Många är sugna på att utvecklas inom sin sport och många minns fornstora framgångar för det svenska tennisundret. Jag var själv med och satte Sverige på kartan under tennisens storhetstid för landet. För att ens kunna drömma om att nå dit igen så måste flera unga spelare än i dag få utvecklas och ha roligt inom tennisen. Det var så jag kunde grundlägga mina framgångar. Jag hoppas ge fler chansen att få samma möjligheter som jag att satsa på tennis, säger Mats Wilander.

Ansvarig för att driva det här fleråriga samarbetet mellan Mats Wilander, Södra och Växjö TS är Fidde Rosengren. Han har lång erfarenhet både av att träna flera världsspelare på den internationella tennistouren samt som tränare på lokal och nationell nivå.

– Vad vi behöver i dag inom svensk tennis är en bättre och större bas. Vi behöver fler unga som bara spelar tennis för att det är så kul. Därför är det här ingen liten spetssatsning på ett fåtal spelare, utan en satsning på ganska många ungdomar med goda förutsättningar att utvecklas inom tennisen. Om fler unga än i dag har roligt på tennisbanan då har vi börjat röra oss längs en positiv spiral, säger Fidde Rosengren.

– Det här betyder väldigt mycket för Växjö TS. Södra och Växjö TS har haft ett tätt samarbete under många år. Att kunna växla upp det samarbetet och göra det i Mats Wilanders namn är fantastiskt. Det kan inte bli världsstjärnor av alla, men vi har vunnit väldigt mycket om vi kan göra tennis till ett livslångt intresse hos fler, fortsätter Fidde Rosengren.

För mer information, kontakta gärna:

Fidde Rosengren, ansvarig för Wilander on Wheels/Växjö TS/Södra – Tennis Team

Per Braconier, informationsdirektör Södra

Pressbilder
Pressbilder för nedladdning läggs upp på Södras webbsida: http://www.sodra.com/sv/Pressrum/Bildgalleri/

Södra grundades 1938 och är Sveriges största skogsägarförening med mer än 50 000 skogsägare som medlemmar. Södra är också en internationell skogsindustrikoncern med 3 600 medarbetare. Produktionseffektivitet i balans med naturvård finns med i allt vi gör. Vi producerar trävaror och träinteriörprodukter, pappers- och textilmassa och grön energi. Vi tar vara på alla delar av trädet och utvecklar nya produkter ur den fantastiska råvara som skogen ger. Södra är en av de största leverantörerna i Europa på pappersmassa för den globala marknaden och har en av Sveriges största sågverksrörelser. Genom värdeskapande relationer och långsiktigt agerande visar Södra vägen för nästa generations skogsbruk.

Citat

Det finns så många duktiga spelare och ledare inom tennisen i Växjö. Med det här samarbetet med Södra och Växjö TS hoppas jag kunna sporra unga talanger som vill satsa ännu mer på sin tennis.
Mats Wilander