Nu rullar Södras 74-tons flisbil med full last

Den 15 maj invigdes Södras båda lastbilsekipage med maxvikt 74 ton. Nu rullar de med full last.

Kort efter invigningen erhölls dispens för det ena ekipaget, en timmerbil med 5-axligt släp. Dispensen för flisbilen dröjde till den 10 september och flisbilen har varit i drift som 60-tonsbil under tiden. Nu är det full produktion som gäller för båda ekipagen, som även ingår i Skogforsks ETT-projekt En trave till.

– Vi känner oss lättade att äntligen komma igång. Det ska bli intressant att följa hur mycket mer last vi kan transportera för olika sortiment och vad det betyder i färre transporter och lägre utsläpp, säger Åsa Forss, åkerichef på Södra.

Södra är en av intressenterna i Skogforsks projekt för större och tyngre skogstransporter. Inom projektet studeras ett flertal fordon i praktisk drift där man följer upp bland annat miljö (bränsleförbrukning och utsläpp), trafiksäkerhet och kostnader. Två huvudtyper av längre och/eller tyngre fordon studeras:
• ETT-fordon, (En Trave Till) med längd 30 m (max 32 m) och vikt max 90 ton
• ST-fordon (Större Travar) med normal längd (max 25,25 m) och vikt max 74 ton

För ytterligare information, kontakta gärna:
Håkan Larsson, skogsdirektör Södra,
tfn: 0705-89 45 10