Södra behåller viss verksamhet vid sågverket i Torsås

Södra behåller en hyvellinje och råspontluckelinjen vid sågverket i Torsås. I juni förra året meddelade Södra att sågverket ska läggas ner. Beslutet innebär att sju uppsagda får behålla jobben.

Den ursprungliga planen var att sluta såga den 30 juni i år och stänga ner justerverk och hyvleri den 31 oktober.

– Vi kommer att förlänga sågningen i Torsås till den 31 oktober, för att därefter stänga ner. Förlängningen beror på att vi behöver stötta sågverket i Långasjö med varor under den tid de monterar den nya klenlinjen, säger Jörgen Lindquist, affärsområdeschef Södra Wood.

Södra vill fortsättningsvis behålla en hyvellinje för att kunna hyvla mer i egen regi. Idag hyvlas en del volymer hos andra aktörer. I och med att hyvleriet behålls blir en logisk följd att också ha kvar råspontlucketillverkningen.

I samband med nedläggningsbeslutet av sågverket i juni informerades att verksamhet inom bygghall, snickeri och panna kommer att vara kvar på området, vilket omfattar nio medarbetare.

För frågor, vänligen kontakta:
Jörgen Lindquist, affärsområdeschef Södra Wood,

Södras presstjänst,
E-post: press@sodra.com

Södra grundades 1938 och är Sveriges största skogsägarförening med mer än 50 000 skogsägare som medlemmar. Vi driver ett modernt och ansvarstagande skogsbruk och industrier där vi förädlar råvaran. Genom värdeskapande relationer och långsiktigt agerande visar Södra vägen för nästa generations skogsbruk.