Södra först ut med redigeringsfunktion för grön skogsbruksplan på webben

Efter att ha lanserat en webbversion av grön skogsbruksplan 2011 är Södra nu först ut bland skogsägarföreningarna med att erbjuda sina medlemmar redigeringsfunktion i dessa planer.

– Det nya verktyget med redigeringsfunktion möjliggör för skogsägaren att själv redigera sin skogsbruksplan efter utförda åtgärder i skogen. En aktuell skogsbruksplan ger bättre grundade beslut som i sin tur ger förutsättningar till ett mer lönsamt skogsbruk, säger Håkan Larsson, affärsområdeschef för Södra Skog.

– Den nya redigeringsfunktionen innebär bland annat att skogsägaren själv kan registrera utförda åtgärder och möjlighet att beräkna skogens tillväxt på kort och lång sikt.

Södras gröna skogsbruksplan är ett viktigt verktyg i planeringen av skogsskötseln på fastigheten. Södra har sedan 2009 arbetat med att utveckla den gröna skogsbruksplanen på webben. Sedan 2011 finns det en webbversion av Södras Skogsägarplan – Skogsägarplan Webb. Det innebär att skogsägaren kan se sin skogsbruksplan via nätet.

Redigeringsbehörigheten finns för de skogsägare som har en plan upprättad av Södra från 2012. För att få tillgång till redigeringsbehörigheten anmäler man sitt intresse på http://skog.sodra.com/.

I samband med lanseringen kommer Södraskolan att erbjuda lärarledda kurser i verktyget Skogsägarplan Webb som också innefattar den nya redigeringsfunktionen.

För ytterligare frågor, kontakta gärna:
Annica Gerentz, kommunikationsdirektör Södra, Tfn: 0703-984 209
Håkan Larsson, affärsområdeschef Södra Skog Tfn: 0705- 894 510