Södra i låneavtal om 1 Mdr SEK med NIB

Södra Skogsägarna ekonomisk förening och Nordiska Investeringsbanken (NIB) har tecknat ett låneavtal på 1 Mdr SEK (108 miljoner euro). Lånet ska användas för att finansiera expansionen av massabruket i Värö.

Södra har de senaste åren varit i huvudsak självfinansierat genom ett starkt positivt kassaflöde. Södras koncernstrategi innebär tillväxt och framtida investeringar och tiden bedöms nu som gynnsam att säkra en långsiktig finansiering förutom de kreditlöften som finns sedan tidigare.

Lånet från NIB har en löptid på tio år och är främst ägnat att täcka investeringarna i ökad kapacitet i Värö som bland annat kommer att öka brukets energieffektivitet. Den ökade produktionen kommer att öka utbudet av förnybar energi, ge mer förnyelsebar fjärrvärme och öka mängden bioenergi. Bruket i Värö är redan i dag fossilfritt. Genom investeringen i Värö ökar också möjligheterna för närområdena att minska sitt fossilberoende.

NIB är en internationell finansiell institution som ägs av åtta medlemsländer: Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Estland, Lettland och Litauen.

För frågor, vänligen kontakta:
Jörgen Lindquist, Ekonomi- och finansdirektör, Södra,
Tel: 0470 892 27