Södra investerar 25 miljoner kronor i Kallinge

Södra stärker den långsiktiga konkurrenskraften inom hyvleriverksamheten och avser att samlokalisera enheterna i Ronneby och Kallinge. Den nya föreslagna lokaliseringen blir i Kallinge där det investeras 25 miljoner kronor i uppgradering av ett färgsystem som är mer hållbart för miljön, ny maskinpark och förbättrat logistikcentrum. Detta kommer att medföra effektiviseringar och MBL-förhandlingar inleds omgående.

Marknadsförutsättningarna har förändrats kraftigt för interiörträprodukter under de senaste åren. Södra har genomfört ett flertal åtgärder i produktionsstrukturen för att möta dessa förändrade förutsättningar. Nu tas nästa steg med samlokalisering av enheterna i Kallinge och Ronneby för att nå samordningsfördelar.

– Vi avser nu att investera i linjebunden produktion i Kallinge för stärkt konkurrenskraft och flytta lagret i Ronneby till Kallinge under hösten/vintern 2017, vilket också förbättrar arbetsmiljön. Vi flyttar därefter produktionen under sommaren 2018 och upphör med produktion och logistik i Ronneby. I övrigt kommer vi att effektivisera processerna inom marknad, logistik, orderhantering samt övrig administration. Det finns en god efterfrågan på interiörträprodukter, tillväxten i bygghandeln var över 4 procent första halvåret 2017. Föreslagna förändringar ökar förutsättningarna för en konkurrenskraftig interiörverksamhet, säger Peter Karlsson, segmentschef för interiörträ.

Totalt berörs drygt 55 medarbetare av de 142 medarbetarna i Ronneby och Kallinge av omstruktureringen. MBL-förhandlingar inleds omgående. Kallinge och Ronneby har en gemensam turordningslista och det är tre kilometer mellan anläggningarna, vilket underlättar pendling till ny enhet.

- Tyvärr kommer medarbetare att få lämna Södra, och vi gör allt vad vi kan för att agera ansvarsfullt och tittar på omställningsstöd och omplacering, säger Jörgen Lindquist, affärsområdeschef Södra Wood.

Södra har det senaste året arbetat intensivt med omstrukturering för att öka konkurrenskraften inom interiördelen. I juni 2016 såldes Södra Wood Rottne till Ess-Enn Timber. I början av oktober såldes Nordingrå Trä till Pro Unica AB och Södra Wood Föllinge till Rickard Eriksson. Den 1 november såldes Södra Wood Grimslöv till det tyska företaget Sörnsen Holzleisten och den 1 juli i år övertog Sörnsen även UAB SIWood i Litauen.

För mer information, vänligen kontakta:
Peter Karlsson, Segmentschef för interiörträ, Södra Wood,

Södras presstjänst:
E-post: press@sodra.com

Södra grundades 1938 och är Sveriges största skogsägarförening med mer än 50 000 skogsägare som medlemmar. Vi driver ett modernt och ansvarstagande skogsbruk och industrier där vi förädlar råvaran. Genom värdeskapande relationer och långsiktigt agerande visar Södra vägen för nästa generations skogsbruk.