Södra och Statkraft startar drivmedelsföretag

Södra och Statkraft har skrivit ett samarbetsavtal om att starta ett gemensamt företag för framtida produktion av biodrivmedel. Företaget ska heta Silva Green Fuel AS, ägas till 49 procent av Södra och 51 procent av Statkraft. Biodrivmedel är ett viktigt bidrag i arbetet att nå de nationella och internationella målen om minskning av klimatutsläpp från transportsektorn.

Företagets viktigaste uppgift är att hitta en kostnadseffektiv teknologi för lönsam storskalig produktion av andra generationens biodrivmedel baserat på skogsråvara. Samtidigt innebär en framtida satsning på bidrivmedel att myndigheterna måste underlätta en ökad användning av biobränslen genom skatteförändringar och andra attraktiva incitament.

– Statkraft ser skogsbaserat biodrivmedel som ett potentiellt nytt tillväxtområde inom förnybar energi. Jag tror att samarbetet med Södra, genom Silva Green Fuel AS, är en bra grund för att utveckla ett kommersiellt gångbart och lönsamt projekt, säger Christian Rynning-Tønnesen, koncernchef Statkraft.

– Södra följer med stort intresse teknikutvecklingen och de affärsmöjligheter som ligger i utnyttjande av skogsråvara för industriell produktion av klimatneutralt drivmedel. Vi har också god erfarenhet av tidigare samarbete med Statkraft och ser fram emot att förena de två bolagens kompetens och erfarenhet i detta projekt, säger Södras koncernchef Lars Idermark.

Statkraft har tagit över alla aktierna i Södra Cell Tofte AS som äger den tidigare fabrikstomten på Tofte. Industriområdet ligger centralt på Östlandet och har en etablerad infrastruktur och djupvattenskaj för att hantera stora mängder trävirke. Statkraft planerar därför även handel med biomassa från Tofte till existerande biokraftverk i grannländerna.

Statkraft är ett ledande internationellt vattenkraftbolag, och Europas största leverantör av förnybar kraft. Koncernen producerar vattenkraft, vindkraft, gaskraft och fjärrvärme och är en global marknadsaktör inom energihandel. Statkraft har 3 700 anställda i mer än 20 länder.

Södra är en koncern med en omfattande skogsbruksverksamhet och är en ledande producent av pappersmassa, trävaror och bioenergi. Verksamheten, som ägs av 50 000 sydsvenska skogsägare, har 3 500 anställda och omsätter 17 miljarder kronor.

For ytterligare information, vänligen kontakta:

Knut Fjerdingstad, presstalesman hos Statkraft,
Tfn: + 47 901 86 310.