Södra ordnar skogskollo

Under sommaren kommer Södra att arrangera nio olika skogskollon. De vänder sig till mellanstadiebarn som får lära sig mer om skogen och vad skogen kan ge både människa och samhälle.

Under de två till tre dagar som varje kollo pågår kommer barnen att få lära sig om såväl naturvård och vilka produkter som man kan göra av skogen som att köra skogsmaskin och olika överlevnadstips. Även klassiska kolloaktiviteter som bad och grillning finns på programmet.

- Skogen är så viktig för det svenska samhället, och trots det är det så många som vet så lite om den. I och med det här initiativet hoppas vi både kunna bidra till ökad kunskap, men också en starkare relation till den svenska skogen, säger Martina Gustafsson, HR-Chef på Södra Skog.

Förra året arrangerade Södra för första gången skogskollo för att inspirera och upplysa om skogsbruk. Deltagarna var då barn i 12-årsåldern. I år utvidgas målgruppen till barn som ska börja årskurs fyra – sex i höst.

- I skogen finns lösningen på många av både nuvarande och framtida utmaningar. Det ser vi gärna att fler får lära sig mer om – och kanske också bidra till, säger Martina Gustafsson.

Här ordnas kollona:

Region Syd

• Lunnahöjagården, Hässleholm, 9–11 augusti
  • Korrö, Tingsryd, 9–11 augusti
  • Toftaholm, Ljungby, 9–11 augusti

Region Öst

• Hornsögården, Blomstermåla, 17–18 juni
  • Vänhems vandrarhem, Ramkvilla, 29–30 juni
  • Vårdnäs stiftsgård, Åtvidaberg, 8–9 augusti

Region Väst

• Påarps gård, Häcksvik, 19–20 juni
  • Påarps gård, Häcksvik, 7–8 augusti
  • Påarps gård, Häcksvik, 14–15 augusti

För kommentarer:
Martina Gustafsson, HR-chef Södra Skog,
Tel: 0470-856 69,
E-post: martina.gustafsson@sodra.com

Presskontakt:
Södras presstjänst,
E-post: press@sodra.com

Södra grundades 1938 och är Sveriges största skogsägarförening med mer än 50 000 skogsägare som medlemmar. Vi driver ett modernt och ansvarstagande skogsbruk och industrier där vi förädlar råvaran. Genom värdeskapande relationer och långsiktigt agerande visar Södra vägen för nästa generations skogsbruk.

Södra grundades 1938 och är Sveriges största skogsägarförening med mer än 50 000 skogsägare som medlemmar. Södra är också en internationell skogsindustrikoncern med 3 600 medarbetare. Produktionseffektivitet i balans med naturvård finns med i allt vi gör. Vi producerar trävaror och träinteriörprodukter, pappers- och textilmassa och grön energi. Vi tar vara på alla delar av trädet och utvecklar nya produkter ur den fantastiska råvara som skogen ger. Södra är en av de största leverantörerna i Europa på pappersmassa för den globala marknaden och har en av Sveriges största sågverksrörelser. Genom värdeskapande relationer och långsiktigt agerande visar Södra vägen för nästa generations skogsbruk.

Citat

I skogen finns lösningen på många av både nuvarande och framtida utmaningar. Det ser vi gärna att fler får lära sig mer om – och kanske också bidra till.
Martina Gustafsson, HR-Chef på Södra Skog.