Södra säljer Södra Wood Kallinge och Umeå till Sörnsen Holzleisten

Södra säljer Södra Wood Kallinge och Södra Wood Umeå till det tyska företaget Sörnsen Holzleisten.   Övertagandet äger rum den 1 september 2018. MBL-förhandlingar inleds omgående angående övergång av verksamhet.

Södra Wood Kallinge producerar list, panel och massiva trägolv och har ett 80-tal medarbetare. Södra Wood Umeå producerar list och panel och har ett 20-tal medarbetare. Huvudmarknad för de båda enheterna är Skandinavien.

– Under förra året såldes Södra Wood Grimslöv, UAB SIWood och Södra Wood AS till Sörnsen. Nu säljs även verksamheterna i Kallinge och Umeå till samma köpare. Övertagandet av Kallinge och Umeå ger Sörnsen en större marknadsandel där de med en konkurrenskraftig produktion och vår starka sälj- och distributionsorganisation kan utveckla den interiöra affären på ett positivt sätt. Genom förvärvet skapar Sörnsen ett starkare, stabilare och mer konkurrenskraftigt företag, säger Peter Karlsson, segmentschef Interiör.

Södra samlokaliserar hyvlerierna i Kallinge och Ronneby i enlighet med tidigare beslut. Den nya lokaliseringen blir i Kallinge där det också investeras. Södra slutför investeringen och den kommer att bli klar i samband med övertagandet.

– Beslutet är en del av den strategiska inriktning vi valt inom Södra Wood och bidrar till att vi kan skärpa fokus på våra övriga satsningar. Våra investeringar har skapat goda förutsättningar för Sörnsen att vidareutveckla affären. Sörnsens kärnverksamhet är den interiöra affären och då i synnerhet list, vilket gör att de på ett bättre sätt kan förvalta och utveckla den interiöra affären på marknaden, säger Peter Karlsson.

Köparen, Sörnsen Holzleisten, är idag Europas största leverantör av list. Företaget grundades 1945 och har flera enheter i norra Tyskland, Estland, Sverige och Litauen. Företaget producerar ett brett utbud av lister, med olika träslag och de levererar till länder i hela världen

– Med de satsningar Södra har gjort är Kallinge och Umeå verksamheter som väl passar in i vår struktur. Därtill sker avsättningen på marknader som Sörnsen vill expandera på vilket gör att förvärvet passar perfekt i vår geografiska expansion. Vi får genom förvärvet egen produktion av panel och massiva golv vilket stärker vårt kunderbjudande ytterligare. Namnet på vår skandinaviska affärsverksamhet är S Wood. Det symboliserar vår lokala produktion och distribution i Sverige och Norge och är därmed en signal till alla marknadsaktörer: Tänk om när det gäller er inköpsstrategi och samarbeta med en skandinavisk producent, säger Robert Sörnsen, vd för Sörnsen Holzleisten.

För mer information, vänligen kontakta:

Peter Karlsson, segmentschef Södra Interiör,
Telefon: 0470 - 89028
E-post: Peter.ma.Karlsson@sodra.com

Södras presstjänst
E-post: press@sodra.com

Södra grundades 1938 och är Sveriges största skogsägarförening med mer än 51 000 skogsägare som medlemmar. Vi driver ett modernt och ansvarstagande skogsbruk och industrier där vi förädlar råvaran. Omsättningen 2017 var 20,5 miljarder kronor och antalet anställda 3 400. Genom värdeskapande relationer och långsiktigt agerande visar Södra vägen för nästa generations skogsbruk.