Södra satsar för ökad konkurrenskraft inom sågade trävaror

Södra genomför strukturella förändringar inom sågverks- och hyvleriverksamheten för att stärka den långsiktiga konkurrenskraften. MBL-förhandlingar inleds för att avveckla barrsågverken i Ramkvilla och Torsås. Samtidigt planeras för omfattande strategiska investeringar i kvarvarande sågverk. Lövsågverket i Djursdala är inne i en försäljningsprocess.

- Vi tror på våra sågverk utifrån att de är viktiga för våra medlemmar och för skogsgårdens lönsamhet. Därför investerar vi nu för framtiden och tar dessutom ett krafttag kring strukturen för att förbättra lönsamheten. Vi ska också titta på möjligheterna till ökat trähusbyggande där vi redan i dag har en god grund i det numera välskötta och lönsamma dotterföretaget Trivselhus, säger Lars Idermark, vd och koncernchef i Södra.

Investeringarna planeras ske i sågverken i Långasjö, Värö och Orrefors. Den största investeringen görs i Långasjö där produktionen ökas från 280 000 till  360 000 kubikmeter. Samtidigt har beslut fattats om att inleda MBL-förhandlingar om avveckling av sågverken Ramkvilla och Torsås samt neddragning av produktionen i Mönsterås och Värö. Sammantaget minskas produktionskapaciteten på årsbasis med cirka 200 000 kubikmeter.

Totalt berörs cirka 150 medarbetare av omstruktureringen samtidigt som nya möjligheter öppnas vid de anläggningar som ökar sin produktion. Produktionsökningen medför att  sammanlagt cirka 50 tjänster kommer att tillsättas, framförallt i Långasjö och Trivselhus. Djursdala, som är Södras minsta sågverk och hanterar löv, är inne i en försäljningsprocess.

- Tyvärr kommer medarbetare att få lämna Södra, och vi gör allt vad vi kan för att agera ansvarsfullt och tittar på omställningsstöd och omplacering. Men det är vår uppgift från våra ägare att säkerställa en stabil bas för framtiden och göra Södra Wood lönsamt för att på så sätt gynna skogsgårdens lönsamhet, säger Jörgen Lindquist, affärsområdeschef Södra Wood.

Södra har de senaste åren arbetat intensivt med att öka lönsamheten inom sågverks- och hyvleriverksamheten. Hösten 2015 fattades beslut om nedläggning av lövsågverket Traryd och i januari såldes det norska sågverket i Hauerseter. I april stärktes försäljningsorganisationen då Södra förvärvade resterande andel av brittiska Crown Timber, som bland annat ägde det finska sågverket i Hamina (Fredrikshamn).

- Vi har utifrån Södras koncernstrategi sett över hela vår sågverksstruktur och har undersökt vilka satsningar som långsiktigt behöver göras på respektive sågverk utifrån marknad, logistik, produktionskostnad samt investeringsbehov. Vi har landat i att det här är en rationell struktur som förbättrar logistik och råvaruflöde och vi fortsätter effektivisera vår verksamhet för att göra Södra konkurrenskraftigt för framtiden, säger Jörgen Lindquist.

Södra Wood hade under 2015 en omsättning på cirka 5,7 miljarder kronor och 1 500 anställda. Den sågade volymen var cirka 2 miljoner kubikmeter.

För frågor, vänligen kontakta:

Jörgen Lindquist, affärsområdeschef Södra Wood, tel 0470-892 27

Annica Gerentz, kommunikationsdirektör Södra, tel 0470-894 81

Södras presstelefon, tel 0470-890 90

Södra grundades 1938 och är Sveriges största skogsägarförening med mer än 50 000 skogsägare som medlemmar. Vi driver ett modernt och ansvarstagande skogsbruk och industrier där vi förädlar råvaran. Genom värdeskapande relationer och långsiktigt agerande visar Södra vägen för nästa generations skogsbruk.