Södra satsar på sågverket i Torsås

Södras sågverk i Torsås ökar sågningen med cirka tio procent, vilket innebär att justerverket går upp från 10-timmarsskift till 2-skift. Samtidigt investerar sågverket i tillverkning av råspontluckor. De båda satsningarna innebär någon enstaka nyanställning.

– Vi har god tillgång på timmer och en bättre marknad. I vår strävan efter lönsamhet är varje extra producerad kubikmeter viktig. Satsningen är också ett sätt för oss att klara av säsongsvariationer eftersom Torsås är inriktad på svensk byggmaterialhandel, säger Håkan Svensson, vd för Södra Timber.

Efterfrågan på råspontluckor ökar inom svensk bygghandel. En råspontlucka består av vanliga råspontbrädor som är hophäftade till skivor. I stället för att spika råspontbrädor, bräda för bräda, lägger man hela luckor i takstolarna, vilket gör att arbetet går mycket snabbare. För att möta kundernas behov investerar sågverket i en egen tillverkning av råspontluckor.

– Anläggningen kommer att tas i drift under april, säger Håkan Svensson.

För ytterligare information kontakta gärna:

Håkan Svensson, vd Södra Timber, tfn 0457-316 00

Benny Svensson, platschef Södra Timber Torsås, tfn 0486-442 04

Södra är en koncern med omfattande skoglig verksamhet och en av de ledande producenterna av pappersmassa, trävaror och bioenergi. Företaget, som ägs av 50 000 sydsvenska skogsägare, har 3 500 anställda och omsätter 17 miljarder kronor.