Södra startar sliperi i Gislaved

Affärsområdet Södra Wood startar ett eget sliperi av klingor och band i före detta Gummifabriken i Gislaved.
– Slipning av klingor och band är mycket viktigt för att få upp hastigheter och sågutbyte på våra sågverk och ska därför tillhöra vår kärnverksamhet. Två personer har anställts och är redan på plats för att utbildas och ställa i ordning lokalen, säger Håkan Svensson, affärsområdechef för Södra Wood.

Sedan 2007 har Södra Wood slipat sina klingor och band till sågverken hos ett antal underleverantörer. Eftersom skarpa klingor och band är en viktig del för effektiv produktion, väljer man nu att ta hem verksamheten i egen regi.

– Vi får på så sätt också en bättre kontroll på slipningen, säger Håkan.

Det nya sliperiet placeras i före detta Gummifabrikens värmecentral. I lokalen finns sedan tidigare några mindre slipmaskiner.

Slipning av klingor och band kräver dock helt olika maskinutrustning.

– I vecka 6 påbörjar vi upphandlingen av den stora sliputrustningen till klingor. Maskinerna kommer att levereras 18-20 veckor senare. Slipningen beräknas komma igång i större omfattning under hösten.

Utrustning för bandslipning kommer att upphandlas under våren 2016 för att vara igång till hösten samma år.

För ytterligare information, kontakta:
Håkan Svensson, affärsområdeschef Södra Wood,
tfn: 0457-316 00.