Södra tecknar avsiktsförklaring med RingAlm Tre om sågverket Hauerseter

Södra har tecknat en avsiktsförklaring med RingAlm Tre AS om att de ska ta över hela verksamheten vid sågverket Hauerseter i Romerike.

I avsiktsförklaringen förpliktigar sig RingAlm Tre att upprätthålla verksamheten vid anläggningen samt även att ta över större delen av medarbetarna vid sågverket.

Även om vi nu har tecknat en avsiktsförklaring om att sälja Hauerseter till RingAlm Tre fortsätter Södra sin offensiva satsning på byggträ på den norska marknaden och kommer även att komplettera med varor från Sverige. Vi kommer dock att samarbeta med RingAlm Tre och all utlastning till kunder kommer att ske därifrån. Vi kommer också att ha vår kundservice placerad på anläggningen, säger Håkan Svensson, affärsområdeschef för Södra Wood.

Södra genomför strukturella förändringar inom sin sågverks- och hyvleriverksamhet. I slutet av september fattade Södra beslutet att avveckla sågdelen vid sågverket Haurseter medan hyvleriet skulle fortsätta i tvåskift. Tidplanen var att ha sågdelen i drift fram till mitten av februari. Totalt påverkades 17 årsarbeten, främst i produktionen. Nu tar alltså RingAlm Tre AS över driften av såväl sågverksamhet som hyvleri och tjänsterna har därmed möjlighet att finns kvar.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Håkan Svensson, affärsområdeschef Södra Wood,
Tfn: 0457- 316 00