Södra vald som leverantör av stallströ åt Fortum HorsePower

Fortum HorsePower har nu valt Södra som leverantör av stallströ – kutterspån och spånpellets – som del i sitt erbjudande gällande gödselhantering i storstadsregionerna.  Södras stallströ tillverkas av restprodukter från sågverksproduktionen, är svensktillverkat av svensk råvara och helt fritt från tillsatser och damm.

– Det är glädjande att avtalet blivit verklighet och jag ser det som ett kvitto på vår stabila kapacitet och på den höga kvalitet som våra stallströprodukter håller. På Södra tar vi tillvara på allt som råvaran ger och tillverkningen sker i våra egna anläggningar under mycket kontrollerade former. Den stora produktionen av träprodukter som sker inom Södra genererar automatiskt även en betydande produktion av spånbaserade stallströprodukter. Det innebär en omfattande leveranstrygghet, även för stora kunder, säger Fredrik Tärneberg, försäljningschef för energiprodukter på Södra Wood.

Under 2017 lanserade Fortum HorsePower en ny tjänst i Sverige för att omhänderta och omvandla stallgödsel till värme och el, framförallt riktat till stall i storstadsregionerna som idag har avsättningsproblem för gödseln. I tjänsten ingår gödselcontainrar och träbaserade stallströprodukter samt transporter.

Fortum HorsePower behövde en leverantör med stor kapacitet eftersom marknaden för tjänsten väntas växa kraftigt.

– Vi letade efter en stor och pålitlig leverantör som kunde ge oss den trygghet och stabilitet i leveranserna som vi behöver för att vara en bra partner för våra kunder. Södra uppfyllde våra  kriterier. Att Södra har starkt miljöfokus och hållbarhetstänkande inom koncernen är viktigt då tjänsten Horse Power bygger på ett cirkulärtänkande, säger Per Harsem, försäljningschef på Fortum HorsePower.

För mer information om Södras stallströprodukter:
Fredrik Tärneberg, försäljningschef för energiprodukter på Södra Wood
E-post: fredrik.tarneberg@sodra.com

Södras presstjänst
E-post: press@sodra.com

För mer information om Fortum HorsePower:
Per Harsem, försäljningschef på Fortum HorsePower
E-post: per.harsem@fortum.com

Södra grundades 1938 och är Sveriges största skogsägarförening med mer än 51 000 skogsägare som medlemmar. Vi driver ett modernt och ansvarstagande skogsbruk och industrier där vi förädlar råvaran. Omsättningen 2017 var 20,5 miljarder kronor och antalet anställda 3 400. Genom värdeskapande relationer och långsiktigt agerande visar Södra vägen för nästa generations skogsbruk.